Tankar om att återvända till jobbet

Då jag blev gravid var längden av föräldraledighet- och vårdledighet ingenting jag desto vidare reflekterade över. Jag konstaterade väl bara att det finns många olika lösningar i många olika familjer. Nu vet jag närmare hur vi kommer att vilja ha det. Jag kommer att vara hemma minst till nästa höst. Ronja fyller ett år i maj och för mig känns det totalt otänkbart att jobba före hon är runt 1,5 år. Förutom att hon är så pytteliten före nästa höst, är nätterna en klar stark bidragande faktor. Jag känner liksom på mig att hon kommer att vilja nattammas en lång tid ännu, då hon varken tar flaska eller tutt. Jag menar inte att jag är smått magisk eller så *höhö*, men rätt ofta har min intuition faktiskt stämt och jag måste minnas att lita på den mer och mer.

Mitt jobb kräver att jag inte såsar på med en dimmig amningshjärna. Det kan ju faktiskt vara rent av skadligt för mina stackars patienter. Kanske det egentligen funkar om man skulle arbeta t.ex. 50%, men jag vet att jag inte mår bra av det, utan vill kunna vara 100% skärpt och inte förvandlas till en zombie då jag kommer hem. Det känns skönt att ha bestämt sig. Jag vill ju absolut inte föregå med något exempel, utan vet att detta endast är en lösning som kommer att fungera för oss. Så att allt ekonomiskt ska funka, har jag sparat så mycket som möjligt varje månad. Jag vet ju att det kan bli rätt knapert att leva på vårdledigheten. Det är bara att hålla tummarna att ingenting händer, som att pannan går sönder, eller att taket börjar läcka, för då ändras mina planer, emot min vilja så att säga. Som ni säkert räknat ut, är min och Daniels månadslön rätt lika, annars skulle situationen eventuellt ändra lite…

Hur har ni gjort hos er?

2 thoughts on “Tankar om att återvända till jobbet

  1. Jag börjar jobba nästa vecka… K är nu 10 månader. jag hade egentligen tänkt vara hemma året till slut, men så dök det upp ett jobb som jag verkligen ville ha. Jag sökte det och fick det och nu blir det så här. Jag hoppas att det blir bra för oss, men det tror jag nog… Jag tycker att det är så fel att man får så lite betalt för att vara hemma med sitt barn!

    Gilla

Kommentera

