Allhelgona

Titta noga på bilden. Ser ni, ån har frusit. Har absolut inget minne av att den tidigare skulle ha fått ett istäcke redan i november! Det var -10 grader i morse och jag var i valet och kvalet huruvida Ronja skulle sova i vagnen eller inte på grund av sin förkylning. Hon sov sist och slutligen på insidan, men det blev knappt 45 minuter, istället för 1,5 timme som hon borde sova för att orka. Trots att hon är lite krasslig är hon inte det minsta lätt att få att somna, snarare tvärtom. Tror hon får sova ute under eftermiddagen i alla fall. Vi har ju kvisten som skyddar mot vind, trots att den annars har precis samma temperatur som där ute eftersom den är utan isolering och med endast enkla fönster. Men man är ju så himla osäker som förstagångsförälder. Hur gör folk överlag med snuviga bebisar i kombination med flera minusgrader på utsidan?

Vädret ser ut att bli mildare nu på dagen. Det är ju även alla helgons dag och jag har tänkt att vi ska besöka gravgården för att tända ett ljus på moffas grav. Vi har bara en knapp kilometer till gravgården, så det har blivit rätt naturligt att besöka den nu som då, i samband med våra vagnlänkar. Det här låter kanske konstigt, men jag måste erkänna att jag finner det vilsamt att promenera runt på gravgården. Där klirrade det in minst 100 vuxenpoäng känner jag på mig. Samma sak med kyrkor, trots att jag inte alls är religiös. Är det månne känslan av en historiens vingslag?

Handlade de första julklapparna på nätet. Trots att jag överlag föredrar att besöka fysiska butiker för att få hålla och se sakerna i verkligheten, är det ändå så otroligt smidigt. Det är ju välkänt att det inte är världens enklaste grej att ränna i affärer med en femmånaders. Ett annat dilemma med stadsbesök är att hon alltid somnar i bilen, vilket gör att jag antingen hamnar att riva upp henne då hon sovit i fem-tio minuter och då blir hon mer eller mindre gnällig, eller att köra runt lite, så hon sammanlagt får ihop minuterna till en tillräckligt lång tupplur… Ja ni förstår. Det är ett evigt pusslande före man är van.

4 thoughts on “Allhelgona

  1. De e no bara ti kör ut tjejen å sova fast hon e lite snuvig 😊 lägg bra me kläder på å lägg henne i lä så e de int nå problem. Hon barnläkaren som berätta om barnsjukdomar på ena mamma barn träffen sa att ifall di int har jättehög feber så e de bara ti lägg ut dem. Om hon sover bättre utomhus ändå så tänker iaf jag hon blir lite fortare frisk å för att hon får sova å vil bort förkylningen 😊

    Gilla

    • Hon sov nog ut, men vädre var å mildare tå 🙂 som tur er on på bättringsväg! Va smart et ni hadd en barnläkar å föreläs, na toko hadd int vi! Jepp, hon sover nog så dålit inomhus, så vi sko vaal åppställt om vi int sko kona lägg ut ennar! 😅

      Gilla

  2. Tråkigt me förkylning! Hur märks den av på Ronja? Har hon nå feber eller e hon snuvig och trött?
    Jag handlar också julklappar online, SÅ SKÖNT att den möjligheten finns! Jag var nog lite stressad innan de slog mig, haha.

    Gilla

    • Märktes först att hon blev rejält snorig och hadd t.om. svårt att äta pga. det. Fick använd mig av koksaltdroppar, som faktiskt funka riktigt bra! Sen kom lite stegring och en allmän gnällighet, men de var så svårt att avgöra om det berodd på vaccinerna, just flunssan eller att tänderna bråkar. Tackolov har det svängt idag!
      Jamen visst är det! Satt just och klickade in en beställning till Dermosil. Det är nog så otroligt behändigt these days! 🙂

      Gilla

Kommentera

