Fredagsmyz på Perjönsbackan del 1

Jag och avkomman kom hem från mina föräldrar där efter sju igår kväll (Jag fick simmat min kilometer så länge Ronja sov eftermiddagsluren där). Konstaterade att kylskåpet ekade tomt och stack ensam iväg till byabutiken och handlade. Kommer hem med lite smått och gott med tanke på det obligatoriska fredagsmyset och möts i dörren av ett väldigt gnälligt barn och hennes smått uppgivna fader som prövat alla tänkbara metoder. Jaha, det blir en sån kväll, tänkte jag.

Vi bestämde oss för att natta henne lite tidigare än vanligt, där vid åttasnåret. Tänkte att hon säkert är trött. Först nattade vi båda henne, men sen avlägsnade Daniel sig eftersom Ronja hade bestämt sig att hon minsann ska bli ammad till sömns och då måste det absolut vara knäpptyst och stimuli-fattigt i rummet. Jag måste ha utvecklat en ängels tålamod eftersom jag blev alldeles paff då jag märkte vad klockan var då hon äntligen slumrat. Nattandet tog tre långa timmar! Smög tyst ner eftersom vi nu bannemej skulle fredagsmyyyza och möts av ett mörkt och tyst vardagsrum. Daniel ligger och snarkar och snacksskålen är nästintill tom. Jag svär inombords.

Som grädde på moset har vi haft en riktig gnälldag även idag. Morgonkaffet är ännu odrucket i skrivande stund (laddade just kaffepannan) och Ronja sover äntligen sin eftermiddagslur på utsidan efter att ha varit så arg, så arg. Vi har blivit tvungna att byta ut barnvagnens liggdel till sittdelen. Då Ronja är fullt påklädd i detta vinterföre börjar hon nämligen ha så trångt i liggdelen att jag tror att hon faktiskt vaknar för att hon sparkar så att antingen huvudet eller fötterna tar i kanten. Det var både svett och nästan lite tårar före fanskapet var installerat med alla fårskinn, selar och grejer. Det blev ändå inte riktigt bra. Jag vet inte, men det hela känns så ostabilt och öppet på något vis. Skippade att ha henne fast med selarna, eftersom de var så korta! Jag fattar inte! Och inte känns det heller bra att ha henne löst i vagnen då den nu saknar kanter… Saknar redan liggdelen, den var så mycket bättre. Få se hur vi löser det här…

brio-smile

(Brio står för bilden)

Kommentera

