Farsdagslunch och supermåne

Efter att lördagen varit en riktig gnälldag på alla punkter, gick gårdagen desto bättre. Daniel fick fira farsdag för första gången och jag och Ronja gav honom lite sportkläder i present. Praktiskt och bra. Ronja sov så bra under tupplurarna och jag kunde laga Per Morbergs recept på lasagne utan stress. Eller nästan utan iallafall. Lilla släkten kom på farsdagslunch och vi åt i vardagsrummet för första gången sen vi flyttade hit. Syster Edith (hah, låter ju som en nunna) hade gjort kladdkaka med bär och salmiak, som tyvärr aldrig ens hann fotas eftersom den försvann i ett nafs. På kvällen cyklade jag iväg till idrottshallen på Zumba, vilket var välbehövligt efter så mycket stillasittande.

Men vilken natt vi har haft. Hujedamej. Först var Ronja extremt svårnattad och sov sedan mycket oroligt. Det verkade som hon hade mardrömmar, vilket är helt logiskt eftersom min gravidapp påstår att bebisar i detta skede kan ha det. Då hon hittade djupsömnen började jag ligga och skruva på mig. Det var utan tvekan supermånen som lät påverka mig. Jag var ju trött och annars rätt nöjd med tillvaron, så ingenting borde ha stört. Där kring halv 7 tittade jag sista gången på klockan före jag somnade. En halv timme senare skulle Ronja upp. Räknade hastigt att jag kanske fick tre timmar på sömnsaldot, uppdelat i ett par gånger minst.

Vi sover för tillfället sådär halvdåligt varenda natt nu. En riktigt bra natt innebär att nattandet tar under en timme och Ronja äter max tre gånger fram till klockan fem. Efter fem måste hon myssnutta för att överhuvudtaget kunna sova, hur bra natten än varit dittills. Men vi har kanske en sådan natt i veckan nu. Jag gissar på att det är utvecklingen i kombination med tänderna som bråkar.  Mer om hennes utveckling i ett annat inlägg här lite senare!

 

 

Kommentera

