Att göra nånting åt skiten

Jag går ofta och förargar mig. Över rasism, orättvisor och allmän uselhet. Men gör jag någonting åt saken? Det är en bra fråga. Räcker det med att själv försöka vara ett gott exempel eller krävs det mer? Borde man ägna sig åt någon form av verksamhet? Det är frågor som snurrat i huvudet under den här hösten, mer eller mindre. Nu då jag är hemma finns det lite andra möjligheter än då jag jobbar, trots att vi givetvis också är begränsade på ett annat vis i och med Ronjas rutiner och sånt. Men ändå.

Kanske det är egoistiskt att tänka att ens eget dåliga samvete skulle bli lite bättre om man ägnade sig åt någonting bra? Men saker och ting kan ju inte heller bli sämre av att man tog sig i kragen och gjorde någonting, eller hur? Jag tänker på föreningar som Ungdomar mot rasism, UNICEF, Röda korset (där jag nog är medlem) och liknande grejer. Här i Kronoby är det väldigt dåligt med aktiv verksamhet.

Jag tänker inte på att utföra några stordåd, utan redan att ordna t.ex. kaffe en gång i månaden och få diskutera och bolla idéer med andra likasinnade? Har någon annan någon bra idé får ni hojta till. (Google står för bilden)

kentalta_shutterstock_1

 

 

 

2 thoughts on “Att göra nånting åt skiten

  1. Ja förstår helt. Tycker de e så bisarrt att man läser över hur läget i krigsdrabbade länder är och jämras över ett citat om att människorna där tror de ska dö varje dag och bara hoppas att det går snabbt, även för deras barn. Sen återgår man till sin smörgås och sitt kaffe, och att blogga om hur oroligt ens priviligierade barn sover i ens trygga hem.
    Jag försöker bara intala mig själv att familjen i artikeln int får de bättre över att ja oroar mig, och att man kan int hjälpa alla. Hoppas att småsaker man gör, som donerar saker till bättre behövande och ger blod, ska gör nån skillnad.
    Men alltid kan man ju gör mer.

    Gilla

    • Jamen exakt! Ibland skäms jag över att jag klagar över t.ex. våra sömnlösa nätter då det på riktigt finns familjer ca 5 h i flygtid från oss som inte ens vågar sova. Men en sak utesluter inte heller det andra…

      Men hur som helst vore det kul att kunna bidra till nånting, som skulle funka då man är på mammaledigt.

      Gilla

Kommentera

