Ett antagande

Då det kommer till amning, matande och kosthållning av bebisar så är man fort ute på okänt vatten som förstagångsförälder. Det kommer åsikter från höger och vänster, angående vad som är det bästa för en. Det är svårt att sålla. Då en sak har börjat fungera kommer nästa utmaning direkt.

Nu känns det som om Ronja inte blir tillräckligt mätt på bara amning och smakportioner. Kanske det delvis har varit orsaken till våra otroligt oroliga nätter? Jag tycker även själv att jag på ett par dagar fått mindre mjölk. Jag som haft mjölk i överflöd. Kan tröttheten spela in? Har jag slarvat med att dricka och äta? Det var ju inte riktigt meningen att det skulle gå såhär riktigt ännu, eller jag var inte helt beredd på det ännu om vi säger så. Skippade zumban idag, tänkte att det kan vara dumt att göra nånting så svetten verkligen rinner, då man är i den här situationen. Har druckit massvis och ammat så ofta som möjligt. Ingen förändring ännu. Googlat och läst på. Ronja kanske eventuellt ska ha upp produktionen, men eftersom vi inte helammar på så sätt, vet jag inte huruvida vi skall göra. Hon är så nöjd då hon får små portioner mat. 

Igår och idag har Ronja även fått mera mat än bara smakportionerna. Turkisk yoghurt med päronpuré var det godaste hon ätit hittills, man såg riktigt hur hon njöt av maten. Gröt, batat, potatis, äppel-blåbärsmix samt plommonpuré har även varit på menyn. Vi har alltså både ökat storleken på portionerna samt gett henne oftare och varierat. Få se då hur magen klarat det. Men hon verkar nöjd och sov över tre timmar ute i vagnen på eftermiddagen. Det är flera månader sen hon gjort det sist! Hoppas detta är rätt för oss. (Bild lånad från hejhejvardag)


Jag sörjer inte om vi inte kan amma i huvudsak längre, tvärtom. För oss har amningen verkligen varit en bergochdalbana där jag stundvis har känt att det går bra, men ofta varit trött på att t.ex. bara kunna liggamma. Jag erkänner att jag haft svårt med att känna mig så otroligt fast. Att hon inte tar flaska eller motsvarande grejer ännu är självklart ett orosmoment för mig. Vi hamnar ju att hålla igång en liten mjölkproduktion för att hon ska få dricka, trots att det nog är vätska i maten. Hon har dock börjat ta små klunkar vatten med pipmuggen, men det är inte ännu fråga om några mängder som räknas. 

Då man skulle veta. Eller så är allt detta helt i sin ordning, det är bara jag som inte riktigt hänger med? Som tur kan man ju inte ge för mycket mat åt bebisar eftersom det kommer ut i endera ändorna. 

Kommentera

