Om Facebook

Både Facebook och Instagram är under all kritik för tillfället. Sådär allmänt handlar det t.ex om utmanande, sexistiska bilder som godkänns, medan bilder där till exempel en kvinna ammar, anser sig bryta mot reglerna. Eller så har Facebook makten att vägra ta bort bilder där man är med. Är själv ett levande exempel på det eftersom det excisterar en bild av mig, som Facebook vägrar ta bort eftersom bildens innehavare tycker att den ska vara kvar, trots att jag snällt frågat om hen kan ta bort den. Har nog själv reglerat så att bilden inte dyker upp bland mina bilder eftersom jag tog bort taggen, men den finns alltså fortfarande, utan att jag kan påverka saken desto mer. Bilden i sig är inte alls så farlig, men jag sitter nu där och flinar med min expojkvän, vilket jag tycker är lite onödigt. Inte så representativt, ja ni fattar.


Därför är jag också så försiktig med att lägga upp bilder på Ronja så att ansiktet exponeras. Kanske jag ger efter och börjar visa henne i någon mån då hon blir äldre, eller så fortsätter jag med min principfasthet. Det visar sig. Det är alltså i egen hönsmammighet jag väljer att inte visa henne, utan att döma alla andra som publicerar bilder på sina barn. Det är ju kul med barnbilder! Det kommer nämligen rätt ofta tillfällen då jag så gärna skulle vilja visa upp henne för hela världen, men då minns jag vad jag lovat mig själv och henne.

PS. Säg hej till mitt seriefigurs-jag! Hittade en kul app. Det finns verkligen allt i appform nuförtiden…

Kommentera

