För skraj för BLW

Det är inte helt lätt att mata Ronja för tillfället. Hon svänger bort huvudet före hon ens hunnit smaka första tuggan. Hon är inte ens arg, utan det är mer som en reflex tror jag. Man får lirka och luras lite för att få henne att äta. Hon har i över två månaders tid fått smakportioner, så hon är inte direkt ovan heller. Första månaden gick ju matningen galant, det är mer de senaste två veckorna som det börjat strula. Det absolut värsta är att hon titt som tätt drar in luft genom munnen på samma gång hon har tagit en liten sked mat och ni kan ju räkna ut vad som händer. Jag har redan en gång hamnat att blixtsnabbt dra upp henne ur matstolen få henne att hosta upp maten, hon hann till och med bli lite blå. Och det var ju bara puré. Otroligt obehagligt, jag var alldeles skakig efteråt. Har hållit koll på tecken till aspiration sen dess. Som tur verkar hon som vanligt och under gårdagens rådgivningsbesök kom ingenting anmärkningsbart fram.

Egentligen vore BLW (Baby-Led-Weaning) säkert helt ”bra” för henne eftersom hon ska ta i allting och göra allt själv. Säkert är det en sorts frustration i att det är någon som matar henne och att hon inte riktigt har kontroll. Men inte ens en liten chans att jag skulle våga börja med den här metoden. Jag är på tok för nojig. Jag har så otroligt svårt att köpa påståendet att BLW inte medför större risker för kvävning än att mata puréer med sked, trots att det står på flera webbsidor. Jag har så svårt att förstå att en avbiten gurk- eller broilerbit skulle vara lika harmlös som att mata puré.

Jag har ju märkt att den här metoden blir vanligare och vanligare. I min bekantskapskrets finns det flera som håller på med det. Och jag har aldrig hört om att det skulle ha gått galet. Men ändå. I egenskap av en mycket nojig själ tror jag det är bäst att skona oss från den här metoden, trots att den säkert är hur bra som helst. Vi klottar vidare med våra puréer och gummiskedar. Rådgivningen håller ju också på vanlig purématning.

Har ni erfarenheter eller synpunkter på BLW är det fritt fram att kommentera!

clara-bone(Bilden Googlad)

4 thoughts on “För skraj för BLW

  1. Kan säg att jag har googla rätt så myki på he sejnast viko för jär er herr 9 månader gambel åv he åsikt att mamma ska int mata å pure e stygg. Ja byrja jär me en millan variant halv mosar me gaffel å överkokar matn så e säkert er mjuk. Alltså he lämnar betona i så man får i e me handn men ti er absolut int na stor. Prova bara 3 gang än men än så läng har e gai bra. Värmd upp gårdagens pärona ida å tå märkt ja att man måst vara liti nogrannari me mosasi tär for no en beta nastans feil så ja fick ryck a ur stola, tror dock att a hadd bara obehag för ha andast heila tidn bara djölppa men visst var man rädd.

    Gilla

  2. Vi började med BLW lite smått där vid kanske 10 månader, hade inte läst så myki före de men märkte snabbt att det passade vår baby riktigt bra så med nästa baby ha ja lite planerat att använda BLW-metoden ”ganska strikt”. Då också först från 6 mån eftersom babyn måste kunna sitta stadigt. Blir mer och mer övertygad att de e naturligast å enklast för både baby å föräldrar men vem vet, kanske de e bara en övergående trend 😉 ha följt @blwideas på insta nu nästan två år, väldigt imponerad av hennes recept å ideer å åsikter!

    Många frågar henne om choking, att de är så rädda att nånting händer å hon säger de e ganska ovanligt att babyn ”stärker sej” på riktigt, stor skillnad på gagging & choking! Istället e de gagging alltså kräkreflexen som e myki längre fram i babyns mun så de e int alls farligt att de hostar lite, ibland kan man till och med göra de värre genom att lägga fingret i munnen eller klappa på ryggen, de klarar nästan alltid att få bort maten själv. http://www.blwideas.com/choking/

    Jag tycker nog man får vara nervös å orolig, själv ha ja int varit de nästan alls men alla e vi olika 🙂 sen e de bra att tänka på att om babyn ha först fått pureer så e hon van att svälja allt mesamma så lite försiktig start rekommenderar jag, hon måst lära sig ett annat sätt att smaka å tugga å svälja.

    Lycka till med maten hur ni än gör 😀

    Gilla

    • Jag är också imponerad av att de 6-månadersbejbisar äta makaroner och morotsstavar! Det är säkert en väldigt naturlig metod med många fördelar. Vid 10 månader ska väl bebisar börja äta lite mer grövre mat, vilket gör att t.om. jag kanske skulle våga på mig lite annat än puréer. Tiden får ju visa. 🙂

      Så länge Ronja inte förstår att man inte kan dra in luft genom munnen, då man har munnen full av mat, känns den här metoden väldigt avlägsen. Men i takt med att hon blir äldre blir det ju naturligare med grövre mat. Blir intressant att se hur detta utvecklas 🙂 Tack ska du ha!

      Gilla

Kommentera

