Det kunde ha varit vi

Det har varit extremt dåligt väglag de senaste dagarna. Igår var det svartis och ett snöoväder med dålig sikt, vilket gjorde det riktigt farligt. Eftersom det var fredag körde jag och Ronja sedvanligt iväg till mina föräldrar. Jag körde otroligt försiktigt och sakta, eftersom jag märkte att det inte skulle krävas mycket för att få sladd på bilen.

De flesta bosatta i mina trakter har säkert läst om gårdagens dödsolycka i Kronoby, på riksåttan en bit söderut (länk). Den lastbilen som fick sladd och kom norrifrån, mötte vi med stor sannolikhet då vi körde ut från flygfältsvägen. Klocktiden stämde precis. Några minuter före 12:30 körde vi ut på riksåttan. Minns faktiskt att vi mötte flera lastbilar.

cropimg_3562_236984

(Bild: ÖT)

Jag vet att man inte ska tänka såhär. Jag vet att man kan möta en rattfyllerist, mördare, våldtäktsman eller en förare som somnar vid ratten (drog till med lite ytterligheter, men ni förstår), genom att man gör så lite som lämnar hemmet. Men man kan inte gå och tänka så. Jag vet att vad som helst kan hända när som helst, utan att man kan påverka situationen. Ibland är man bara på fel plats, fel tid. Ändå berörs jag väldigt mycket, eftersom oddsen att vi skulle ha varit inblandade var rätt stora då man ser på klocktiden och platsen.

Det enda vi kan göra är att köra försiktigt, inte ta onödiga risker. Undvik att göra omkörningar eftersom mittvallen kan vara förrädisk. Bättre sent än aldrig är ett citat som verkligen passar in just nu. Ingen kommer att döma dig om du säger att väglaget var dåligt och att du inte ville ta risker. Önskar krafter och ork till de anhöriga.

Kommentera

