Morsvila i ett rör

Man vet verkligen att man är småbarnsförälder då det man kan njuta av att ligga på en smal brits, inuti ett klaustrofobiskt trångt rör som knackar, surrar och väsnas. Fick ha Radio Aalto på hög volym i ett par hörselskydd. Det är alltså dagens magnetundersökning (magnetröntgen i folkmun) jag syftar på. Jag skulle utan tvekan ha somnat ifall jag inte skulle ha hamnat att hålla andan på uppmaning under vissa sekvenser. Har absolut ingen aning om hur länge det tog, men uppskattar på en halvtimme. Tog med en bild så den oinsatte även förstår vad jag flummar om.


(Bild: Google)

Det var så meditativt på något vis. Jag kunde (läs: fick) absolut inte röra mig och min enda uppgift var alltså att ligga där på rygg och andas lugnt och regelbundet, samt hålla andan i ca 10 sekunder åt gången då de bad mig om det. Den känslan var så fridfull – man är så mycket i nuet man bara kan vara. Varmt och skönt hade jag också med filtar och saker. Det enda jag såg var den vita insidan av röret eftersom det var så trångt. Brydde mig väldigt lite om det starka oljudet maskinen hade eftersom det hela tiden råkade komma så bra musik ur hörlurarna, haha. Jag blev nästan lite besviken då de plötsligt rullade ut mig ur den cylinderformade maskinen. Förstår dock att de som har klaustrofobi eller panikattacker kan ha lite problem med den här undersökningen, men för mig var det verkligen piece of cake. Bra så. Träffade även många kollegor i korridorerna och trapphusen. Så trevligt att småprata lite! Jag saknar nog sjukhuset som arbetsplats, trots att jag vill vara hemma nu. Det är ju verkligen kollegorna som gör att man trivs.

På måndag ringer min kirurg och berättar om resultatet och hur vi fortsätter. För den nya läsaren kan jag kort berätta att man alltså misstänker att det kan finnas gallstenar eller gallgrus fastkilade någonstans. Därav denna undersökning. Jag har valt att vara öppen med detta eftersom gallbesvären började spöka redan under graviditen och nu är vi alltså såhär långt. Gallan ska också bort förr eller senare.

Så vill ni ha ordentligt meditativ morsvila – få en orsak att genomgå en magnetundersökning! *ironi*

Kommentera

