6-månadersinlägget

Bättre sent än aldrig heter det väl. Jag kom på att jag aldrig publicerade något 6-månadersinlägg gällande Ronja. Hon är komiskt nog 6,5 månader idag, så vi kör på hur utvecklingen är i dagsläget.

Rörligheten är helt annan än tidigare. Såklart tänker ni, men jag slutar ändå inte förundras över hur ett barn utvecklas från vecka till vecka. Helt otroligt. Hon kryper ännu inte utan ålar sig mest åt sidorna och bakåt. Hon tycker om att inta ”krypställning” och står på alla fyra och gungar fram och tillbaka, men hon har inte riktigt ännu knäckt koden. Tycker det är skönt så, haha. Hon kan stödja på benen en liten stund och älskar att stå och ”gå”. Det brukar nästan alltid fungera att göra om hon är ledsen. Hon sitter inte riktigt stabilt ännu, men har hon t.ex. en arm löst kring överkroppen orkar hon sitta där rätt länge. Jag har också haft henne i vanlig butikskärra vid S-Market ett par gånger. Första gången med en halsduk runt midjan eftersom det är lite svajigt att sitta där. Nu andra gången hade jag beställt ett Brännkullabälte  (länk) som passade så perfekt för oss. En superbra uppfinning för lite svajiga bebisar som inte vill ligga i bebisställning och titta på ljusrören i taket längre.

Hon blir allt mer pratsam. Ofta kommer höga glädjetjut, som hon på något vis gör i falsett, men ändå med skarpare ton än i falsett om ni förstår hur jag menar. Min mamma älskar det (eftersom hon är sånglärare i complete vocal tecnique) och menar att bebisar kan göra de här ljuden helt naturligt, som för en etablerad rocksångare tar många år att öva upp. Häftigt. Det varierar även lite vilka bokstäver som kommer vissa dagar. Idag hörde jag Mmmmhppp. P är allmänt en bra bokstav. Ibland blir det paaaahh. Då hon är mittpunkten med mycket folk kring sig brukar hon säga bahbahbahbah med pipig röst och liksom ”smätta ihop” läpparna. Man märker att hon njuter av uppmärksamheten hon får då hon pratar.

Håret har blivit mycket ljusare än förr och hon räknas nog som blond, trots att hon var rätt mörkhårig då hon föddes. Hon är fortfarande lite skallig i bakhuvudet, vilket är ett resultat av att hon ofta nöter bakhuvudet mot diverse material. Förra veckan kom äntligen framtänderna i övre käken fram och nu har hon alltså 4 tänder, två uppe och två nere. Hon ser helfestlig ut eftersom hon har en söt glugg uppe i munnen. Jag ser att fler tänder redan är på kommande. Må det gå fort.

Från att hon blev 5 månader tills nu, har sömnen nattetid varit sämre än nånsin. Då det varit som värst har hon vaknat med 30 minuters mellanrum hela natten. En bättre natt (vilket inte ens är en per vecka ännu) sover hon 2 timmar åt gången och då känns det lyxigt. Jag beskriver inte sömnen desto mer eftersom jag tycker att jag jomar om den tillräckligt ändå. Dagtid sover hon två pass, ett på förmiddagen á 45 min – 1,5 h och ett på eftermiddagen med ungefär samma längd.

Hon är nog väldigt mamis och det beror givetvis på att jag inte orkat springa runt med henne så mycket. Vi är mest hemma eller hos mina föräldrar. Hon är också väldigt känslig för mycket ljud och ståhej och jag vet att jag därför borde utsätta henne lite mer för sådant, men det hinner vi nog med tids nog.

Jag har äntligen kunnat öka matportionerna lite efter att magen nu fungerar någotsånär regelbundet. Hon tycker självklart om allt som är lite ”för gott” såsom päron, plommon, andra frukter och såna smaker. Men gröt, potatis- grönsaksblandningar och annan mat går an om man trixar lite. Nu äter hon max en halv pilttiburk åt gången (det har hänt två gånger hittills), men normalt kanske ett par matskedar. Vi ökar sakta men säkert. Lat mamma som jag är (och det är ju okej!), köper jag nog en hel del barnmat. Basvaror som potatis, batat och morot kokar jag och puréar, men så länge det går åt så små mängder som det gör, känns det lite omotiverande att köpa hem massor av olika grönsaker, osaltad fisk och kött och koka och purea och göra någon sorts blandning som jag fryser ner i vår proppfulla lilla frysbox.

Vattendrickandet ur pipmugg med mjuk ände går faktiskt rätt hyfsat. I bästa fall dricker hon 3/4 flaska på en dag, det är väl ca 80-90 ml. Jag har verkligen trugat då i samband med maten. Hon tycker om att dricka vatten, men har inte riktigt rätta tekniken för att hon ska klunka i sig ännu. Men vi ammar ju fortfarande så. Ja förresten, längden är 71,1 cm och vikten 10190 gram. Hon har nog varit hemma alla måltider, gullfia vår. Jag märker att jag är så van att bära runt på henne eftersom jag trodde att jag köpte en femkilos säck grus vid K-rauta då den var femton kilo. Boda-Bengt i farten, höhö.

Bäst att sluta eftersom jag märker att dagens inlägg börjar te sig som en novell. Idag tänker vi vara hemma eftersom vi var hos mina föräldrar hela gårdagen. Jag ska inte göra ett skit, har t.om. gårdagens mat klar att bara värma. Bra så.

Kommentera

