Fördelar med att vara HSP

Som jag någon gång tidigare berättat här på bloggen, är jag en ‘Highly Sensitive Person’. Om du nu ser ut som ett frågetecken, kan du klicka HÄR.  – Till min fördel har jag bara fått plocka russinen ur kakan, genom att få mest ”bra” egenskaper med detta personlighetsdrag. Skulle jag vara en riktigt renodlad HSP, skulle jag antagligen aldrig kunna jobba inom vården, eller åtminstone inte på de fartfyllda enheterna där jag normalt är, eftersom jag inte skulle klara av all drama och stress. Till all lycka har jag blivit besparad de egenskaperna, eftersom jag anser mig vara rätt stresstålig.

Under tonåren och även lite efter det, ignorerade jag mitt HSP-jag. Jag körde på och försökte verka ”okänslig” och till och med lite hård. Kanske en följd av att slippa det känsliga barnet-stämpeln? Jag mådde hur som helst inte bra av försöka vara sådan, utan kom en vacker dag till insikt över att det här inte var jag. Och jag är väldigt glad att jag gjorde det, eftersom jag verkligen kan utnyttja det här personlighetsdraget till max med följande saker:

  • Jag upplever musik väldigt, väldigt starkt. Jag kan börja rysa eller t.om. bli tårögd då jag hör en bra låt.
  • Jag blir glad av att dansa, rent av hög på endorfiner. Dance it out, är bra terapi för mig.
  • Jag har väldigt lätt för att känna stämningar i t.ex. ett rum med människor. Jag kan till min fördel använda mig av det på t.ex. jobbet.
  • Jag älskar miljöombyte och det behövs inte mycket för att mina sinnen ska fröjdas. Det räcker med att åka till en annan ort och bara gå där och ta in allt. Jag tror att jag får mycket mer ut av att resa än en person som inte är HSP.
  • Jag älskar konst och berörs mycket av den. Har redan som barn tyckt om att gå på konstutställningar med min konstnärliga mormor.
  • Älskar bra filmer och tv-serier. Helt galet mycket.
  • Jag vet vad man ska säga i känsliga situationer.
  • Jag har lätt för att sätta mig in i en annan människas känslor.
  • Jag är mycket observant för detaljer och har fotografiskt minne.
  • Jag har bra lokalsinne och har lätt för navigering och att läsa kartor.
  • Jag har stark intuition.

 

Det finns självklart lite mer negativa egenskaper med HSP som jag besitter, såsom att jag är dålig på att gräla, rädd för att trampa folk på tårna, påverkas lite dåligt om någon nära mig är på dåligt humör, påverkas väldigt starkt och ofta negativt av hormoner och att jag överanalyserar och oroar mig mycket. Men känner ändå att jag mest har haft nytta av mitt personlighetsdrag. Visste ni att upp till 20% av alla människor och djur räknas som HSP? Det är rätt mycket. HÄR kan du göra ett test för att se om du passar in i personlighetsdraget.

Då det kommer till Ronja, ser jag vissa tendenser över att hon kan bli lite som sin mor. Jag är glad över att jag numera är medveten om vad HSP innebär, så att jag kan se till att inte göra saker värre då hon växer upp, såsom att göra henne mer ängslig i onödan eller att ”sopa allt under mattan”. Det här är så som vi är och jag är glad att t.ex. pedagoger är mer medvetna om detta i dagsläget, än då jag var barn. På den tiden sopades det tyvärr rätt fort under mattan och jag fick stämpeln ”pito” eller ”överanalyserande” och kände mig därför sämre och fick dålig självkänsla på köpet. Den självkänslan har tagit år att bygga upp igen och den är fortfarande under construction så att säga.

 

820a32b8702a6bcc053728993040ca7b

2 thoughts on “Fördelar med att vara HSP

Kommentera

