Ronjas rutiner

Tänkte presentera vår dagsrytm så som den ser ut i nuläget, före den hinner ändra, liksom rutiner verkar ha en tendens att göra. Ronja är alltså drygt 6,5 månad och har som bekant inte speciellt stort sömnbehov.

~ Kl 7-8 vill hon ta morgon. Ofta ligger vi kvar så länge det bara är möjligt, men det kommer ofta till en punkt då hon inte har ro att leka på bredvid mig längre. Jag brukar amma henne en gång före vi stiger upp. Vi gör morgonbestyr och hon äter lite morgongröt. Efter det är hon på golvet och vi leker och umgås.

~ Kl 10-11 är det dags för sovpass nummer ett. Hon måste vara proppmätt, annars tar det jättelänge innan hon somnar. Hon sover alltid ute i vagnen eftersom hon inte alls kan sova inomhus dagtid. Hon sover normalt 45 min – 1 h. Ibland även kortare lurar men sällan längre än en timme.

~ Kl 11-15 Lek, mat, byte och så vidare. Försöker mata dagens andra fasta måltid. Brukar gå varierat, eftersom jag envisas och matar henne ”tråkiga” saker såsom potatis-grönsaksblandningar, batat eller någon Piltti… 


~ Kl 15-16 ut och sova igen. Brukar ofta gå min vagnlänk det här passet eftersom jag hellre t.ex gör mat eller andra saker det första passet hon sover. Hon sover för det mesta i 45 min – 1 timme även nu. Om jag inte tar vagnlänken nu får jag ändå gå med vagnen till postlådan och tillbaka upprepade gånger, eftersom hon verkar sova mycket ytligt den här tiden och vaknar ofta. 

~ Kl 17-20 vakentid. Ger fast föda en eller två gånger till och ammar däremellan. Lek och umgänge. Mot kvällen blir hon ofta sådär fnittrig. Det är ju bättre än att hon är tjurig, men jag har testat att lägga henne kring kl 19 några gånger, om det skulle vara att hon blir övertrött. Den tiden visade sig vara för tidigt för henne, eftersom nattandet tog nästintill två timmar och slutade med en gnällig tösabit. Daniel gör oftast kvällsrutinerna med henne eftersom han alltid jobbar dagtid.

~ Hon somnar ofta runt klockan 20-21. Jag nattar henne med att hon ligger bredvid mig, ofta efter att ha ammat. Ofta stryker jag henne över ryggen. Vi lyssnar alltid på lugn pianomusik från Spotify på min telefon. Är telefonen utan ström har vi problem kan jag säga, hon är så van med pianomusiken. Hela processen tar normalt 30-45 min. Hon stör sig på att täcket prasslar, så det får jag lägga över henne först efter att hon somnat. Hon fäktar och flaxar med armarna och benen. Var och varannan gång vill hon ammas till sömns. Gör jag någonting annorlunda, såsom att bara lägga ner henne i sin egen säng, börjar hon gråta och verkar med ens väldigt stött och svårtröstad. Hon vill vara nära och det tycker jag hon ska få. Vi samsover för det mesta eftersom hon vaknar så ofta. Har tänkt att vaknandet beror på just det att hon känner min doft, men ligger hon i egen säng är uppvaknanden mycket mer intensiva och hon blir mycket mer ledsen än då hon ligger mellan oss. En normal natt vaknar hon med 30 minuters – 1,5 timmes mellanrum, natten igenom. Så rullar det på.

Jag tycker vi har rätt bra rutiner just nu mot tidigare, då hon hade tre sovpass per dag. Jag hoppas att vi så småningom kan köra ett längre sovpass istället för dessa två korta. När kan man det månne? Just nattandet känns ibland som kärnfysik, men för tillfället har vi en rätt okej period (utmanar murphys law). Nu ska jag själv äntligen få börja sova. Ah.

5 thoughts on “Ronjas rutiner

  1. Ronja har precis sama sovanrutina som Casper. Lika läng i gangå å dessutom 😀 Ja ha fösöka me 1 sovpass om daan en par da.. He gaaar men jaa, tå han vil int sova na länger än hedi 1h i gangå, nå ha noo fått e vissa gangona ti fara 1,30h men ja tycker an sku bööv åtminstoni sova 2h i gangå om an ska klaar se me ein sovpass. Så vi tzör me 2 sovpass ennu. Naleis skönt måst ja seij he å speciellt tå man bara er heim, annan sak sku man måst stell se nastans tykelt, å pass tömdi sovan tiida. Casper sover ju bara i sändzi siin dag som natt så he värr ti legg an na aderstans å sova tå. Så liti paus får man ju tå di sover 2 pass 🙂 Casper har ju å viri tokan som tyks kräv liti sömne. Iallafall som ritti beibi 😀

    Gilla

    • Ja tänk he! He sko vara bådi bra å rokot me ti ha hedi ein pass. Som tur feelas vi int helder just naastans, bara ti mijn föräldras å ter sover hon oftast hedi seintari passe ut i vagne isåfall 🙂

      He er seeket ho di vaal van bara. Måsta ha Ronja in å sova tå on hadd feber å he vila int vaal ti naa, 20 minut sovd on… Sko vara enkelt om di sko kona sova bådi och 🙂

      Gilla

      • Alltså va olika vi har de me tanke på att di ändå e i samma ålder! Vera sover tre eller fyra pass per dag (fyra bara om hon vaknar jättetidigt) och jag har försökt manipulera de å ha henne att va vaken längre men hon e helt slut efter 2-2,5 timmar så då SKA hon sova. Säkert för att hon e så aktiv och slirar på som ett yrväder hela den stunden då hon e vaken, men de lär ju int ändras så ja vet int hu sovtiderna sku ändras då.
        Sen äälskar hon ”tråkig” mat, nattar typ sig själv på max tie minuter och vaknar vanligtvis två eller tre gånger på natten mellan 19 och 06.
        Jag tycker ju nog att mina dagar e intensiva men dina verkar ju nog vara nå helt annat!

        Gilla

  2. Ida – Ja va häftigt att de kan vara så olika. Jag antar att det är både plus å minus med att R sover två gånger och att V sover tre/fyra gånger! 🙂 Ronja måst man nästintill tvinga att sova, tror faktiskt att hon inte skulle sova alls ifall jag inte stoppar henne i vagnen och beger mig ut på en liten vagnlänk. Hon är envis som attan då det kommer till att sova – säkert rädd att missa någonting!

    Gilla

Kommentera

