Vad kan jag göra?

Jag kan inte sova. Ronja sover faktiskt och jag känner mig riktigt trött, men hjärnan spinner bara på. Jag vet dock orsaken. Jag såg nämligen ännu ett till nyhetsinslag från Aleppo och efter det känner jag mig åter en gång både arg och ledsen. Det är på grund av barnen jag vakar. Barnen, som inte borde få vistas på sådana platser som den här staden. Barnen, som hamnade att sova utomhus ännu en till natt, trots att det lär ska ha varit minusgrader. Barnen som dör för att vuxna människor krigar om någonting spårat ur för länge, länge sedan. Det är så sjukt att jag mår illa. Det är lika grymt som under Hitlers tid.

Jag har alltid berörts av krig och katastrofer, men sen jag själv blev förälder har jag börjat sörja på ett ännu djupare plan då saker som detta sker. Mitt hjärta gråter verkligen för alla de här barnen och jag känner mig alldeles frustrerat över maktlösheten och hur liten jag känner mig. Jag kan också bli riktigt irriterad över att vi får ha det så bra. Det är lite svårt att förklara, men jag blir nästan provocerad av allt det där köp-köp-köp och myys och goos och matkoma i sann julefriiid (Ja, vi kommer att fira jul i traditionell tappning hemma hos oss också, men det är bara tankesättet jag vill få ord på). Så skilda världar. Då vi ifjol reste till Santorini, tog båtflyktingar i land på grannön Naxos. Så att tänka att det är avlägset hjälper inte. Det är ca 5000 km till Syrien.

Displaced people in Aleppo

(Bild lånad från svenska.yle.fi)

Jag hittade artikeln ”Hjälper du Aleppo?” på Svenska Yle som beskriver det som många av oss vanliga finländare säkert funderar över. HÄR kan man läsa den om man vill få lite kött på benen. Att göra en inbetalning är alltså det bästa du och jag kan göra, mellan varven vi funderar över om vi ska göra rocky-road eller ischoklad eller både och. Iltasanomat har också gjort en praktisk lista över alla organisationer dit man kan donera pengar som direkt går till Aleppos offer. Klicka HÄR för att komma till den och klicka dej vidare därifrån om du hittar en organisation som du vill donera genom. Själv tycker jag det har varit smidigt att skicka ett SMS till ett nummer (i mitt fall Pelastakaa Lapset ry) och då har man donerat en öronmärkt summa utan desto mer krångel. Gör det om du känner att du vill hjälpa.

Det var bara det jag ville säga. Gonatt.

4 thoughts on “Vad kan jag göra?

  1. Har inte läst din blogg förut , men du satte ord på exakt vad som snurrat i min hjärna de senaste dagarna. Så hemskt. Och så mycket pengar som finns i denna värld, folk far till rymden och allt möjligt, och blundar och låter detta ske ! Så hemskt. Tack för ditt inlägg. Kram!

    Gilla

    • Tack för kommentaren och kul att du har hittat hit! (Och va kul att du också bloggar, nu hittade jag en mammablogg i min smak) Exakt, jag har också till och med tänkt på det där med rymden och att det verkar finnas pengar då det gäller vissa saker! Kram på dej också!

      Gilla

Kommentera

