Viktig sömndokumentation

Detta är oerhört viktig information. Jag har ju bara klagat och klagat, men nu kom äntligen vändningen och det är ju klart jag ska berätta om den även här! Vi har alltså haft två mycket, mycket bättre nätter än på många veckor bakåt och jag känner mig så klar i huvudet, helt fantastiskt! Lite som att ha gått på något lugnande i ett par månader för att plötsligt ”nyktra till” och konstatera att e de såhär man ska vara egentligen? Ronja vaknade bara fyra-fem gånger inatt och samma sak förra natten. Hon somnade dessutom relativt enkelt om, utan speciellt mycket knorrande. Det i sig är också nytt. Kanske 4-5 vaknanden per natt låter som en hel del i övrigas öron, men för oss är det underbart mot att hon annars vaknat en gång i halvtimmen så det varit som värst. Så nu har jag sagt det. Må denna natt bli hyfsad.

Ronja har förresten börjat sova på mage. Inget annat duger. Hon svänger alltid sig själv förr eller senare. Nojiga mamman i mig började googla när ett barn får börja sova på mage (alltså med tanke på PSD) och fick väl luskat ut att det är okej där vid 5-6 månader, dvs. då barnet är såpass rörligt att det får svängt och placerat sig själv. Förstås. Men jag behövde någon sorts bekräftelse på att mina tankar var korrekta. Jag kan ju inte hindra henne längre. Och hon har blivit mega-rörlig nu på några dagar. Sitter små stunder på golvet utan stöd och rullar däremellan runt hela tiden. Det är bara en tidsfråga före hon knäcker kryp-koden. Vår älskade Ronja, som blir 7 månader på juldagen. Tiden går bara fortare hela tiden. Och hur omöjligt det än verkar, älskar jag henne bara mer och mer hela tiden. ❤️


Här testsitter hon vår nya paraplyvagn som jag fyndade mycket billigt på Jollyrooms rea. Den här är smidig (blir till en ”pinne” då man fäller ihop den) och kommer garanterat till nytta under sommaren.  

Kommentera

