Bara så ni vet

…Så julstressar jag verkligen inte i år. Enda kravet är att vi tillsammans städar en vanlig grundstädning (inte inne i några skåp eller torkning av varenda kant i huset), imorgon skall vi bege oss på en liten julkortsrunda med bilen, på fredag fixar jag en vitchoklad-glöggtårta (länk) från Kinuskikissas hemsida och annars dukar och pynjar lite inför julafton. Daniel ska hämta en gran i något skede. Mer tänker vi inte göra. 

Min handled på vänster arm har  opassande nog pajat helt av överansträngning (läs: påklädning/bärande/blöjbyten av 10-kilosbebbe) och smärtar som tusan då jag försöker böja den vilket nästan inte går, så jag känner mig som en halv kvinna för tillfället. Köpte en stödskena från apoteket, men konstaterade att jag endast kan ha den på natten eftersom skenan gör handen nästintill oduglig pga. att den är så stor och klumpig. Jag har i princip bara ena handen till förfogande då jag har skenan. Ofräscht i samband med matlagning eller blöjbyten dessutom. Farmaceuten som sålde skenan åt mej frågade btw om jag har Voltaren Gel hemma. Det har jag, svarade jag. Hon påpekade dock att jag ska vara lite försiktig med gelen eftersom jag ammar. Dog lite av skratt inombords – här har jag slängt i mig Voltaren i tablettform halva hösten, upp till tre tabletter om dan (tot. 150mg), flera paket har gått åt. På läkarordination såklart. Men jag sade ingenting åt henne utan nickade leende och betalade för mig. Ibland ska man bara vara tyst. Vet ju att hon måste säga såna saker för att få ryggen fri.

Men nu kom vi in på ett sidospår. Julen, ja. Igår lagade jag två batat-auraostlådor. Gjorde som så att jag googlade ett simpelt recept på batatlåda och lade till en påse auraost. Enkelt och otroligt gott. Smakerna passar så bra ihop. Ser alltid fram emot julbordet, vi har knytkalas med storfamiljen som vanligt. Lite extra är det att julafton firas hemma hos oss i år, men det är nog del bästa lösningen med tanke på lillchefen. Och det är inte brist på utrymme här heller.


Köksfönstret idag. Har fått en fönstertusch och gått bananas på allt som är av glas. Jag som inte är det minsta pysslig har plötsligt hittat min grej. Det här kan man alltså torka bort på samma vis som en whiteboardmarker. Ska bli bättre på lettering så kan jag täcka in rutorna med poesi. 

2 thoughts on “Bara så ni vet

  1. Vist er e tokandean atöd me metallstzeenå inni? Tu ska no prov använd handledsstöde fast he er fristam (Ja vejt hu störand he er!!) men tå min hande var som värst så var he no he enda som hjälpa. Smöri me voltaren, på me stöde å burana i munne. 3-4 duun to e fören he valt ”bra”. Ja hamna å lär me ti bära/klä på å åv me hedi förbanna stöde på, å fösök bära söis et hon ”siter” på he arme vann du har stöde, så arme/handlede halls rak. Å överlag at int belast hande naa mejr än man måst. Ja håka å et ti scroll me tuume på stzerma/skriv på dator å allt tokode små rörelsa me fingra påverka kolkkot så he va ti fösök va fösikti me he å (gårr enkelt, hehehe). Ja hadd egentligen ba bort hedi stzydde tå ja böit kakkablöjona elder duscha sjölv. Snuskåt, javisst. Men faktiskt he enda som dzor et e gad ti leva et några duun. Dzer int man söis så ligger man na viko seinari i otroli verzi heila näätre. He va no värr me he vertzi än at va liti ekli i några da/viko. 😛

    Gilla

    • Jep, just tokan ere! Ha noo fösöka ha e åpå så mytzi som mijn nerva ha holdi 😉 Men ja smörjer tykelt me Voltaren gel å tar i Voltaren tablettform nu å, he er ännu effektivari än Burana åt tokotee. Lillan förbättring tycker ja rej et he er. Ja tänker å heila tiide på ti ha handlede rakt, sko vara bra ti få in he ”rörelsemönstre” så man jämnt sko ha söis, så sko man kanstzi förebygg hitt fanskape fleir gang.. Muskelminne er ju stark sejr di 🙂 Öödit ti vara skapa me svag handleda!

      Gilla

Kommentera

