Om då pappan sov med barnet

Daniel tog Ronja inatt och jag sov i nedre våningen. Det är första gången vi har gjort så, första gången jag sovit en hel natt utan henne. Jag ammade henne riktigt ordentligt sent på kvällen (brösten var vid det laget rätt spända) och då gick hon faktiskt med på det eftersom hon var så trött. Hon åt också en rejäl portion gröt innan, så jag antar att hon måste ha varit proppmätt. Sen lade jag henne i spjälsängen och började natta. Hon blev helt hysterisk av den nya situationen och skrek och grät så hon blev alldeles svettig och mina öron ringde. Jag försökte i 20 minuter, sen konstaterade jag att Daniel fick komma och ta över redan i det skedet, eftersom det antagligen var mina bröst hon ville komma åt. Det fungerade tydligen eftersom hon till sist somnade.

Enligt Daniel vaknade hon fyra-fem gånger under natten och grät, men han fick ändå henne att somna om och behövde inte lyfta henne ur spjälsängen en enda gång. Sju skulle hon upp och då tog jag henne så han fick sova lite till. Jag var ju hur pigg som helst redan den tiden, efter att ha sovit min bästa natt på nästan åtta månader. Han hamnar troligtvis att ta några till nätter på raken för att hon ska få någon sorts vana.

Nu återstår ett stort frågetecken: Hon totalvägrar fortsättningsvis både ersättning och pumpad bröstmjölk. Hon spottar ut det helt enkelt. Enligt rådgivningen borde hon få i sig 600-700 ml utöver den fasta födan, vilket hon helt klart inte får i sig. Som jag tidigare nämnt dricker hon en flaska vatten på hela dagen om jag verkligen trugar. Så hur gör vi på den biten? Räcker fast föda fem gånger om dagen? Ack den som visste…

 

8 thoughts on “Om då pappan sov med barnet

  1. Åh va skönt de måst ha vari att sov en hel natt själv! 😭😄
    Angående mjölken, blandar du i maten nå? Åtminstone hos oss far de ner myki mjölk bara från maten. Den gröt som vi har ska blandas med typ 100 milliliter för att mängden och konsistensen ska bli rätt åt Vera, och sen blandar jag (bara av vana slår de mig nu) mjölk i alla puréer också. Om de blir för rinnigt kan man ju alltid bland med lite tjockare mat, fast bara en potatis eller nå grönsaker som man har mosat utan vatten. På så vis borde ju nog åtminstone några hundra milliliter kuna slink ner 🙂

    Gilla

    • Vad bra att få hör lite hur andra gör! Tack för tipset, har inte direkt tänkt på att blanda maten med ersättning, men det låter ju nästan lite hoppfullt att det skulle gå! Ska testa imorgon och se om jag får lurat henne, hon borde ju få i sig 200 ml med morgon + kvällsgröten.

      Gilla

    • Och ja – det var alldeles underbart att få ligga i ett tyst och svalt rum med duntäcket upp till öronen. Ändå är kroppen så van med att sova annorlunda att jag igår vaknade flera gånger 🙂 Inatt sov jag dock som en stock!

      Gilla

  2. Ge det lite tid. Funder int så mycket på va som far ner halld öga iställi på att e komber na vått i blöjo. Första sonen drack int just na med matn så ja gjor precis som föregåend blanda i matn å så for e alltjämt betär ner tå a va tröitto. Så ja gedd alltjämt en flasko mjölk tå a sku sova. Sku a sova i vagne så gedd ja saan ja hadd a å ligg i vagne på utsido å gunga vagne liti mesama.

    Liked by 1 person

    • På he sätte er vi ännu på bäter sidå – blöjona er våt (iaf 5/dygn) å fröken er lika glad å energisk som vanligt. Men ja fick hennar faktiskt ti amm igår direkt tå on kom opp ur vagne å int hadd vaknast heilt 🙂 kanske he er så ja måst sats helt enkelt? Testa flaskå igår fleir gang, men utan resultat. Idag ska ja bland ersättning me maten 🙂

      Gilla

  3. Tänkte tipsa om att man även kan blanda i ersättningspulver (tex nan)i stället för ersättning! Då blir det inte rinnigt. (gröten kan man givetvis göra på ersättning). Så gjorde vi med Magnus när han aldrig lärde sig flaskan! Kämpa på!
    Vad SKÖNT med en hel natts sömn.:!

    Liked by 1 person

  4. Ha du prova me ti ge dricka ur ett dricksglas? Plast eller glas – båda gaar lika bra. Ja har en bekant vars bååne totalvägra flaskå me mjölk men gladeligen drack ho bra som helst ur glase 🙂

    Liked by 1 person

    • Tack för tipset, ska test! Som tur er int e na panik mejr me vätskå tå on amma 4 ggr igår och idag (puh!) men ifall hon får för se na fleir gang ti brösstrejk så har ja fler knep ti ta till nu 🙂

      Gilla

Kommentera

