Att styrketräna 8 mån postpartum

Här kommer inlägget som utlovats – hur jag upplever att börja träna lite hårdare styrketräning (powerlifting) efter att ha varit gravid (och passiv) samt fött ett barn för ca 8 månader sedan. Jag har kört lättare träning hela hösten, ända sedan i augusti då jag anmälde mig till en Stark-Mamma grupp där vi tränade utomhus. Har också hållit på med Bailamama4venus, Zumba och simmat några gånger i månaden. Jag kan nog konstatera att jag blivit aktivare än jag någonsin trodde jag skulle bli, med tanke på alla fysiska krämpor jag haft under graviditeten och en tid därefter. Det faktumet fungerar dock som en sorts motivator, eftersom jag aldrig någonsin vill bli så dålig igen som jag var då jag var gravid.

På grund av att min gravidmage fick ett nästan gigantiskt omfång, ledde det till en delning av magmusklerna (diastasis recti) som jag fått arbeta mycket med för att få ihop. Köpte boken Mammamage av PT:n Katarina Woxnerud, som jag följt en hel del för att få bra koll på speciellt bäckenbottenmuskulaturen men även resten av ”korsetten” och hållningen. Min diastas har nästan gått ihop och jag har lärt mig vad jag kan och inte kan göra. Man kan nämligen träna fel, så att det får nästan motsatt effekt på magmuskulaturen.

Den tyngre träningen då? Jag har alltid varit intresserad av styrketräning. För att vara riktigt ärlig så hatar jag det mesta som heter cardio eftersom det bara sliter sönder mig och blir inflammerad här och där. Mina knän är inte gjorda för långa länkar och jag blir så otroligt fort uttråkad. Anmälde mig till MI:s Powerliftning/bodybuildingkurs för nybörjare. Tänkte att det kan vara riktigt nyttigt att lära sig de tre grundstenarna grundligt: knäböj, marklyft och bänkpress. Powerlifting är alltså en riktig gren man kan tävla i och innehåller de tre olika lyften. Mitt mål är att behärska lyften bra och bli stark. 

För det första märks det nog att man har burit ett barn. Midjan är mer instabil än förr. Jag måste hela tiden tänka aktivt på att spänna bålen och inte svanka för mycket. Bäckenbottenmuskulaturen använder jag hela tiden och på så sätt tränas den också. Speciellt i marklyft hamnar jag att knipa rätt ordentligt för att aktivera hela ”paketet”. Men än så länge har det lyckats riktigt bra, så jag antar att jag gör rätt. Jag började också göra knipövningar direkt efter förlossningen och det har betalat sig. Kan säga som så att utan ha varit noga med knipövningarna skulle jag knappast våga mig på marklyft alls, eftersom buktrycket blir rätt högt om ni förstår vad jag menar.

Vi är helt i början av kursen, men ska uppdatera er under kursens gång hur det går. Det är lätt att säga vad som just nu är min (enda) starka muskelgrupp: mina vader. Resten av kroppen är både i obalans och väldigt förtvinad. Det blir spännande att se hur man utvecklas och jag känner på mig att det här blir väldigt bra. Vi har förmånen att bo ett stenkast från krafthallen, vilket är så skönt. Summa summarum vill jag säga att man nog ska vara försiktig och inte lägga på så mycket vikter. Det är viktigare att ha rätt teknik än att lyfta tungt och göra fel. Speciellt med en förlossning och graviditet bakom sig.

 

skivstanger

 

 

Kommentera

