Ronja 8 månader

  • För det första: håret. Från att ha varit en nästintill brunhårig bebis, har håret successivt ljusnat och ljusnat. Nu har vi plötsligt en riktig lintott.
  • Hon kan krypa korta sträckor, såsom jag visade i förra inlägget. Mest sitter hon och trivs så.
  • Matfronten är rätt likadan som vid 7 månader; ganska petig med ”tråkiga saker” medan frukt,- och bärpuré, gröt samt Valios babykvarg/yoghurt är pop. Men hon är allmänt rätt knepig att mata och det känns som en lottovinst varje gång hon äter en deciliter av någonting tråkigare. Vatten i små mängder till måltiderna.
  • Trots utmaningarna på matfronten är hon ju inte speciellt liten: 10,8 kg och 74,4 cm lång. Viktkurvan har börjat plana ännu mer, eftersom hon var över 10 kg vid 6-månaderkontrollen, men det hör till saken. Hon är ju mer rörlig nu också.
  • Ammar fortfarande mellan måltiderna. Blir mellan 4-6 gånger per dag.
  • Nätterna är rätt dåliga, speciellt andra halvan, mellan klockan 3-4 och framåt. Hon har även haft mycket luft i magen och det har ofta väckt henne.
  • ”Sömnskolan” med pappan funkade inte då jag igen kom med i bilden. Jag orkade inte höra på timtal av gråt och gav med mig och gav bröstet – eget fel, men vad kan man då man är så trött att man funderar på snaran eller hårfönen i badkaret. Ok, det var ett skämt, ta mig inte allt för allvarligt!
  • Hon har blivit mer gosig och skulle helst av allt ligga riktigt fastklistrad under nätterna och borrar in huvudet i min mage eller armhåla. Det är rätt mysigt, men nackdelen är att hon vaknar så fort jag rör på mig och ändrar ställning.
  • Hon pratar fortfarande mycket. Det är olika trender olika dagar. Idag sade hon mest fffffrrrr och toktoktoktok som en höna.
  • Hon förstår också mer än vad jag kanske hittills trott. Hon vet vad vissa leksaker heter och kan hämta rätt leksak om man frågar t.ex. ”var är bollen?”.
  • Hon är inte lika blyg för främmande längre, men behöver en liten stund att bekanta sig. Det finns dock ett undantag: män som är bosatta på Korsnäs eller Bergö. Väääldigt skrämmande (Mina kusiner och deras pappa). Haha.
  • Sömnrutinerna på dagarna varierar lite, från att inte sova just alls, kan hon dra ett tretimmarspass ute i vagnen.
  • Hon är mer anpassningsbar och så otroligt seg, trots att hon alltså ibland inte sover knappt alls.
Kommentera

