Lördagskväll

Huset är städat, barnet sover, vi ska just äta en god lördagsmåltid på tumis i stearinljusets sken och sedan är det filmkväll som väntar.

Just kidding.

Här sitter jag i flottigt hår, med dåligt sittande sportkläder med barnmatsfläckar på. Ronja somnar antagligen kring 9-10 ikväll, sådär lagom tills UMK-finalen börjar. Hoppas på att hon skulle somna i spjälsängen så jag kan smyga mig ner och titta. Magen kurrar lite men det blir nog smörgåsmat för min del. Det känns som overkill att laga någon lördagsmiddag idag. Sambon sålde sin arbetsbil helt extempore för en stund sen och har därför spenderat hela kvällen med att ringa runt och jaga efter nästa bil (även i skrivande stund), så på grund av det har jag idag känt mig lite som en singelmorsa. Själv har jag dessutom dragit på mig en förkylning som för tillfället krigar med kroppens immunförsvar, eftersom den inte riktigt har brutit ut helt ännu. Har tagit stora doser D-vitamin, shottat ingefära (har slarvat med shottarna i en vecka och tänk – det straffade ju sig direkt) och druckit varmt. Bläh. Som astmatiker plus småbarnsförälder suger det ju extra mycket att bli förkyld och därför arbetar jag hårt med att kurera mig. Få se. Håller tummarna.


Det är helt annan meininki hos familjen Ågren-Lindfelt sedan Ronja lärde sig krypa. Hon är överallt och gör allt hon inte skulle få göra. Sven Dufva tittade bestört på henne då hon kom krypandes emot honom, och sprang ut så det smällde i kattluckan. Han konstaterade väl att det är andra bullar från och med nu. Som tur är hans sovställen på två olika fönsterbrädor. Dit slipper inte Ronja på länge ännu. Det är inte lätt att ha varit herre på täppan på Perjönsbacken för att sedan få konkurrans.

 

 

 

 

 

3 thoughts on “Lördagskväll

  1. Härligt med vinkade stolarna :D. Vi har kommit till det stadiet vi nu också även om hon inte kryper ännu men hon drar sig framåt med fart.

    Har ni annars bytt till större bilstolen än? Tänkt om ni varit nöjd? Vi har inte bytt än men det blir nog aktiellt snart för hon hatar babyskyddet. Vi har en stol sen tidigare men behöver en till så håller på och funderar hurudan den ska vara och hör gärna lite åsikter. Det jag stör mig mest på med den som vi har är att bälten snurrar sig hela tiden så det är så bökigt att sätta fast barnet.

    Gilla

    • Haha, ja nu kryper hon efter mig som en liten hund, tänk vad snabbt det ändrade!

      Vi bytte redan för tre månader sen, eftersom babyskyddet var godkänt upp till 9 kg och hon nådde den vikten då redan i höstas. Vår stol är en Klippan Kiss comfort med Isofix. Vi är väldigt nöjda med den och den är från 9 – 36 kg, så förhoppningsvis kan vi använda den väldigt länge. Vår bil är en Volvo V70 och upplever att stolen inte tar mycket rum där bak. Så den stolen rekommenderar jag nog. 🙂 Eftersom jag ganska tidigt hamnade att börja lyfta Ronja från insidan till bilen och tillbaka istället för att lyfta henne i babyskyddet, har jag icebugs som verkligen är guld värda eftersom jag har varit livrädd för att halka med henne i famnen. Jag har också en paraplyvagn som ofta följer med och tjänar samma syfte som babyskyddet förr gjort. Hoppas du hittar en bra bilstol!

      Gilla

      • Vad bra om ni varit nöjda med stolen. Vi kör också V70 så de e bra att veta att en sådan skulle passa. Måste väl ta mig till nån butik o fingra lite på de olika stolarna, fast har egentligen tänkt att jag sku hitt begagnat.
        Hos oss kämpar vi me vikten så för den skull behöver vi inte byta stol än men eftersom hon är allt annat än nöjd i babyskyddet börjar de nog va dags såsmåningom.

        Liked by 1 person

Kommentera

