Min sockerfria mugcake

Jag vägrar socker. Eller ja, åtminstone då jag är hemma. Bjuds vi bort äter doppar jag gärna, men här hemma är det säkrast att hålla sig borta från sockerskålen. Jag mår inte bra av det helt enkelt. Äter jag en påse godis eller en söt kakbit blir jag så obehagligt trött på samma gång som benen blir oroliga. Det påminner nästan om ”restless-legs syndrome” fast det bara är de snabba kolhydraterna som härjar med min lekamen. Men idag ville jag unna mig någonting utan att få socker-krapula. Observera att receptet är en egen modifieringdet här receptet från min favoritsida bakasockerfritt.se


Du behöver:

  • 1 liten banan
  • 1 ägg
  • 3 msk havregryn
  • 2 msk mandelmjöl
  • 1 msk hasselnötsmjöl
  • 1-2 msk kokosmjölk (fungerar med annan vätska)
  • ½ krm vaniljpulver
  • ½ tsk bakpulver
  • 1 msk honung/ agavesirap (eller annan sötning)
  • 1 msk nutella

Mixa ihop allt förutom nutellan med stavmixer. Smörj en stor porslinskopp med kokosolja (eller annan olja) och häll ner smeten i denna.  Klicka ner nutellan och rör om. Kör i micron på full effekt i två minuter. Servera med frukter eller bär.

Sen går det säkert att ersätta mandelmjölet med annat än proteinpulver, om man inte har det heller. Är man inte känslig för vetemjöl går det säkert fint att ha i. Det blev ju som kladdkaka då jag använde kakao istället för hasselnötsmjöl, men antar att även det går att byta ut på samma vis.

Kommentera

