Snart vårdledig

Mammaledigheten är snart slut, det är inte många veckor kvar längre. Jag är en av de lyckliga som inte behöver börja jobba genast. Eller ja, nu uttryckte jag mig kanske lite klumpigt, men jag tycker att det är lyckligt att inte behöva utsätta sin trötta hjärna för mer krävande uppdrag än de som redan nu excisterar. Det kunde vara rent utav farligt, som jag i ett tidigare skede nämnt (och jo, vi är tillbaka i extremt dåliga nätter och det har hållit i sig ett par veckor nu). 

Jag tycker bara att det är freakin’ crazy att man ‘kan’ släppa iväg sådana som mig till arbetslivet, helt lagligt. Jag kan ju inte direkt skylla på att jag åter en gång vakat hela natten då jag i misstag glömmer bort att t.ex. ge någon sin medicin. Nu låter detta överdrivet, men om jag säger så här: jag glömmer rätt ofta på spisplattor och kaffekokaren samt är ibland rädd för att köra bil på grund av mitt dimmiga hjärnkontor, kanske jag inte då ska dosera mediciner som går intravenöst. Hänger ni med? Åtminstone skulle jag inte vilja ha mig själv som sjukvårdare. Ännu. Jag har stor respekt över det jag gör på jobbet och vet att man i många moment hamnar att koncentrera sig 100% för att göra rätt, som under b.l.a. läkemedelsdelningen. Skulle jag få sova lite mer och regelbundet skulle jag dock inte ha samma oro över mitt omdöme.

Men nu slipper jag att bidra till patientskador, hur tragikomiskt det än låter. Och jag vill ju vara hemma med Ronja. Vi har det bra här i vår symbiotiska vardag. Att vara vårdledig för säkert med sig en massa nya problem, först och främst ekonomiskt. Men å andra sidan spenderar jag inte mycket pengar då vi bara är hemma. Största utgiften är definitivt M A T, därefter kommer boende (jepp, vi bor billigt), sen kommer bränsle, de många och olika försäkringarna och andra räkningar. Men vi är ju två om allt, varav Daniel faktiskt jobbar heltid och jag tror vi kommer att fixa det galant.

kelan2blogo

 

Kommentera

