Ett hatbrev till riksåttan

Det är en lycka att 99% av våra bilfärder längs riksåttan faktiskt går norrut, dvs. mot Karleby. Hela vägen dit är upplyst och varken speciellt krokig eller smal. Jag har sällan hjärtat i halsgropen då jag kör den sträckan. Men. Förra veckan körde vi till Vasa. Daniel hade köpt sig en paketbil och vi hamnade att köra dit alla tre, för att han skulle kunna ta hem bilen. Jag vet att väglaget är extremt i dessa tider, men jag blev faktiskt väldigt förvånad över hur nojig jag blev där bakom ratten under vår hemfärd med Ronja sovandes i baksätet.

Till saken bör nämnas att jag är van att pendla till Vasa. Har gjort det hela studietiden på 4,5 år och kan vägen utantill, vet var alla fartkameror finns och var man ska vara extra aktsam. Jag tror också att jag är en helt okej chaufför.

Men.

Det slog mig hur överjävlig riksåttan är, ungefär mellan Vörå och Kvevlax. Den sträckan vet ni, kurvig, smal och där vägen ställvis lutar helt galet. Det i kombination med halt och spårigt väglag, att det var beckmörkt och dålig sikt och att möta långtradare efter långtradare, samt en långtradargrill som man kan skymta i bakspegeln. Ja, det kändes som en skräckfilm. Vi hamnade att ta paus vid Oravais ABC. Mitt psyke och ögon krävde det. Sträckan norrut därifrån kändes lite bättre. Vägen känns lite rakare och lite bredare därifrån.

pic_5_94156_k94158_1200

(Bilden lånad från Turun Sanomat.)

PS. Nu borde jag ju försöka hålla politik borta från den här bloggen, men i det här fallet förmår jag mig inte. Det är enligt min mening helt galet att Kronobybor möjligtvis hamnar att köra vissa icke-akuta sjukhusresor (såsom t.ex. poliklinikbesök) ända in till Vasa efter år 2019, då vi har Karleby på 15-minuters avstånd. Allt detta ‘tack vare’ sotereformen och att Kronoby då råkar befinna sig i fel landskap. He om he.

One thought on “Ett hatbrev till riksåttan

Kommentera

