Kråtanverk

Fick en suspekt räkning förra veckan. En känd telefonoperatörs namn prydde brevet, men inte den som jag har mitt abonnemang via. Jag hade nämligen hakat på ett gratispaket med tv-kanaler via den här operatören, som skulle vara i kraft endast en månad. Jag minns klart och tydligt att jag sa upp skiten vid månadens slut, för att slippa betala framdels. Ändå ville de ha mina pengar. På räkningen stod det att jag skulle logga in på operatörens hemsida ifall man undrade någonting, med mina personliga koder. Säkert annars bra, men jag hade ju inga koder till deras sida eftersom jag inte var deras kund längre. Så jag ringde deras kundtjänst istället.

Jag hann både byta en blöja på Ronja och värma min mat och äta upp den, förrän det svarade. Presenterade mitt ärende inför en ifrågasättande karl i andra ändan. Men på något vis fick jag övertygat honom att jag visst inte ska behöva betala. Han gick med på att radera räkningarna, men misstänkte att det skulle komma en förseningsavgift på fem euro som jag ändå hamnar att betala. Jaha, tänkte jag.

Då allting tycktes vara klart och jag bara ville lägga på och släppa ärendet, byter mannen plötsligt till ett lite för entusiastiskt röstläge och frågar mig ifall jag vill pröva deras filmpaket (motsvarande till Netflix) gratis i en månad, utan förbindelser. Man ska bara logga in på hemsidan för att avaktivera det sen om man inte vill fortsätta. Jag fick fram ett ”nej du det ska jag inte ha, men ha en skön vår” och lade på. Vackert så.

Kommentera

