Back on track (nästan)

Det blev några dagars timeout. Välbehövligt och nyttigt. Vad har jag gjort då? Kort och gott, varit i kasst skick. Dels på grund av extrem sömnbrist. Ronja Rövardotter har vaknat en gång i timmen, hela natten igenom, i flera veckors tid nu. Ibland ännu oftare än så. Så det tär verkligen. Vissa dagar har jag känt mig alldeles genomskinlig av trötthet. Hon lärde sig krypa strax före sin åttamånadersdag och började ta upp sig och stå förra veckan. Igår knäckte hon på något vis ”balanskoden” eftersom hon inte behöver luta sig lika mycket uppefter t.ex. stolar och soffan då hon står. Nu håller hon bara ena handen som stöd. Hon har ännu inte börjat röra på fötterna speciellt mycket då hon står, men det tycker trötta mamman bara att är skönt. Otroligt vad snabbt bebisar utvecklas.

Och vet ni, inatt kom ändringen. Jag vet inte varför hon sov så bra (möjligtvis en effekt av utvecklingssprånget jag beskrev), det var nästan som om det inte var vår unge som sov totalt orörligt i sängen hela natten. Jag fick ge henne mat ett par gånger på mitt initiativ för att lätta på trycket så att säga, men hon sov vidare efter att ha ätit båda gångerna. Helt otroligt. Jag däremot låg klarvaken från 01-04. Givetvis en bieffekt av mer än två månader av dåliga nätter. Man är alldeles konstigt synkroniserad. Men jag hamnade till och med att kolla så att hon faktiskt andades. Halv åtta steg vi upp. Mer än nöjd. Ja, ni föräldrar med dåliga sovare vet hur paff man blir då det mittiallt svänger. Dessvärre tror jag ju att det här var en engångsgrej. Lika bra att tro det, så blir man inte besviken.

Vi har även hunnit bli förkylda. Ronja blev genomsnorig här i söndags, men idag är hon mycket bättre. Tack och lov fick hon ingen hosta! Själv är min förkylning antagligen på topp idag eftersom det känns hur kroppen krigar, med stegring som påföljd. Jag har slarvat med mina ingefärashottar igen. Jag kokade en ny sats åt mig först nu i helgen, efter att Ronjas symtom började visa sig. Det var ju för sent.


…Och nu till någonting spännande och kanske lite otippat? Jag ställer upp i Kommunalvalet här i Kronoby i vår. Till Alexandra, ja det stämmer. 😉 Tvekade väldigt länge och sade nej fem-sex gånger till erbjudandet förrän jag ändrade mig och gick till slut med på det. Nu gäller det att sätta sig in i sote-reformen ännu mer på djupet. Hur tänker jag, med tanke på småbarnstiden, undrar ni kanske. Som jag tidigare nämnt, är jag intresserad av lokalpolitik (ej partipolitik) som påverkar den enskilde invånaren. Jag tycker inte alls det är tungt att läsa in mig i olika ämnen, tvärtom.

Ifall jag blir invald är den största utmaningen är givetvis tiden, men å andra sidan är jag inte ensam, utan har Daniel med mig hela vägen. Vi är ju två föräldrar. Plus att vi bor ett stenkast från kommungården. Och sist å slutligen är det inte många sammanträden under detta år. Men ja, det kommer helt klart att bli utmanande. Men kanske det just är det jag behöver? Kommer förstås att hålla politik borta från bloggen hädanefter men ville bara berätta om denna nyhet. Det är en ära att just lilla jag har blivit tillfrågad att ställa upp. Spännande tider.

4 thoughts on “Back on track (nästan)

  1. Alltså va skönt! Är glad för er skull att det har vänt! 😊 Det ger mig hopp för att vår 7,5 månaders babys ”fas” med urkass sömn också ska gå över nångång.. Är nu inne på vakna-en-gång-i-timmen och minns inte ens längre när det började – så trött är jag 😑 Men som sagt, blev nu hoppfull! 😊😊

    Liked by 1 person

    • Jag tror att vår dåliga sovperiod började i November, då Ronja var kring 6 månader. Den höll alltså i sig i 3 månader om man räknar tills idag. Jag vågar ännu inte hoppas att det här ska hålla i sig, men fyra bra nätter har vi nu bakom oss, med ca 3 måltider/natt. Alla gånger har hon inte ens vaknat helt, utan jag har ammat henne i sömnen. Vet att det kanske inte bådar så bra, eftersom hon inte ens behöver äta nattetid, men det är helt klart så mycket bättre än att ligga och amma nätterna igenom bara för att slippa höra henne skrika. :/ Min räddning har varit veckosluten, eftersom mannen jobbar vardagar och jag har fått sova ut riktigt ordentligt både lördag och söndag. Nu som då har han också sovit med Ronja och jag har sovit i andra änden huset. Önskar er krafter och hoppas att det snart ska svänga. 🙂

      Gilla

Kommentera

