Ronja 9 månader

Tänk att jag igen får skriva ett inlägg om att Ronja blivit lite äldre. Att tiden går snabbt med småbarn låter verkligen som en kliché, men det stämmer. Visst ser hon förresten ut att trivas på bilden? Igår provåkte hon nämligen vår julklapp, sparkstöttingen. Det visade sig att det här var så mycket bättre än att dra henne i pulkan, eftersom det var roligare att sitta högre upp. Dessutom var det jämn fart och inget skakande. Spände fast ett fårskinn så att hon skulle ha varmt att sitta på. Som ryggstöd har jag lagt en spännrem (som inte syns på bild) som jag surrade flera varv mellan båda sidorna. En lång och bred halsduk knöts kring midjan och hon satt bekvämt och säkert, om inte bättre än i pulkan. Man får int släpp se oppställt. Hon pratade hela kvarteret då vi susade fram.

Här kommer min sedvanliga punktlista om hennes utveckling:

  • Hon började ju krypa strax före sin åttamånadersdag. För en vecka sedan räckte inte det åt henne längre, utan hon ville börja komma upp. Nu tar hon upp sig överallt, där hon får lite tag. Balansen blir bättre och bättre och nu släpper hon ofta ena handen, men lyckas ändå stå riktigt stadigt. Hon har inte slagit sig ordentligt ännu, utan släpper sig ner på baken då hon vill ner. Jag har hittat en Brio-gåvagn via Fb-loppis som vi skall åka och hämta nästa vecka. Tror det är rätt tid att införa en sådan nu.
  • Vissa blöjbyten är nästintill omöjliga att utföra. Hon vill svänga sig på mage hela tiden och blir arg om man tar i henne och lägger ner henne igen. Stark som en oxe är hon också. Byxblöjor är vår räddning sådana gånger.
  • Hon kan plocka i sig smulor av t.ex. apelsin, brödsmulor och liknande saker. Pincettgreppet fungerar perfekt. Hon förstår sig inte på majskrokar och sådana saker. Är dock lite lättad eftersom jag slipper städa bort alla de smulorna.
  • Fortfarande knepig med maten. Efter två-tre skedar svänger hon bort huvudet. Det krävs en bok, en spännande leksak, eller en egen sked i handen, för att hon ska äta. Jag vägrar dock börja visa filmer för att hon ska äta, med rädslan över att det blir en stor ovana som vi har svårt att slippa sedan.
  • Dricker fortfarande halvdåligt ur flaska/pipmugg. Har helt gett upp hoppet med att få i henne välling eller ersättning eftersom hon tycker det är så hemskt. Vatten är det enda som går an.
  • Amningen är likadan. Vi ammar mellan/efter varje måltid för vätskans skull.
  • Nätterna vågar jag inte uttala mig om. Som ni kanske läste här tidigare har vi haft några bra nätter! Jag vågar knappt säga det högt, för med facit i hand har det svängt på fem röda så fort jag hurrat lite extra. Jag märker dock att jag fortfarande är van att vakna det där vanliga – en gång i timmen. Tror hon vaknade endast tre gånger inatt (somnade för natten kl 22, tog morgon kl 6), varav en gång berodde på att jag hostade. Vi lämnar det där. Jag uttalar mig inte mer för att jinxa någonting.
  • Hon pratar mycket och ofta. Pratet varierar också dag för dag. Idag har det varit mycket ”kaaa” och så ger hon någonting åt en. Det betyder alltså tack. Som förälder jublar man inombords. Men hon har börjat härma massor och det märks. Jätteroligt tycker jag!
  • Hon tar själv initiativ till t.ex. tittut-lekar.
  • Hon kan namnet på flera saker och de närmaste personerna i vår omgivning. Hon nämner förstås inte själv sakerna/personerna vid namn (förrutom kissi!), men kan peka eller hämta t.ex. en leksak då man ber henne om det.
  • Hon är väldigt envis och lite för viljestark för sitt eget bästa.
  • Hon gungar eller rycks i takt med bra musik. Det här är så häftigt. Trodde inte att barn skulle gunga i takt då de är under året, men det är tydligen helt i sin ordning. Vi lyssnar dagligen på väldigt blandad och catchy musik, det är bl.a. Stevie Wonder, Keith Urban, John Mayer, Bruno Mars, Abba, Vintage Trouble, Pugh Rogefeldt, Seal, Anna Puu, Queen, Musik från Glee cast (super bebisvänligt), Michael Jackson, Bo Kaspers Orkester (Tips! Lägg på låten Semester och se om era bebisar reagerar, Ronja blev helt tagen), Robbie Williams, The Beatles, Pharell Williams, Def Leppard… Listan är ännu längre, men det där är några. Äh, borde skriva ett helt inlägg om detta!
  • Hon älskar vår katt Sven. Jag har hela tiden ögonen i nacken eftersom hon är lite för ivrig och han är som han är. En gång har hon blivit klöst lite på handen.
  • Hon sover ute ett längre pass där kring kl. 10-12.30. Pass nummer två blir ungefär från kl 16-17, men är max en timme. Har försökt att få henne att sova inomhus det passet, men det är lite kämpigt ännu, så det blir ändå ofta i vagnen, ute i kvisten.
  • Hon är väldigt lättcharmad och glad. Det krävs bara att man själv ”pjasar” lite så får vinner man hennes hjärta. Hon är inte heller längre särskilt blyg för främmande, så länge hon får vara i en bekant famn under de första minuterna av mötet.
4 thoughts on “Ronja 9 månader

  1. Känner igen många punkter den här gången! Matningen e krånglig, blöjbytena tycker hon att e typ mest störand i vääärldeen, hon pratar mycket, e envis å lite för viljestark, älskar musik och katten, och tycker så om folk.
    Va snabbt Ronja börja stig upp efter att hon börja kryp förresten!
    Har du annars märkt av denhär utvecklingsfasen vid åtta månader på nå vis? Ja kom sådär vagt ihåg att förra utvecklingsfasen var lite jobbig, men nu blir jag påmind om precis hur jobbigt de faktiskt kan va. Huhhu.

    Gilla

    • Vad kul att du kände igen er! På så vis märkt ja av den genom att ALLT kråta ett par veckors tid. Amningen, nätterna, hon var allmänt missnöjd, nattningarna gav en gråa hår, osv. Som tur tycker jag att det svängt tillbaka nu förra veckan. Har du märkt av nånting speciellt?

      Gilla

      • Ja verkligen, allt e no bara skit nu å om nånting int går som hon vill så bara skriker hon. Oavsett om saken hon vill e att lyft mig raklång eller kryp ut på terassen. Så tungt nu. 😀

        Liked by 1 person

Kommentera

