Lite feministprat

Torkade de sista tårarna efter att sett filmen Desert Flower. Av någon anledning hade jag bara sett halva filmen tidigare. Nu då Ronja somnade i kvisten tog jag tillfället i akt och streamade hela filmen via Ruutu+. Kan tänka mig att filmen också finns att ses på andra ställen. Desert Flower spelades in redan 2009, så jag vet att jag är sent ute. Läste dock boken för många år tillbaka. Den är också mycket läsvärd.

Vart ville jag komma med det här inlägget? För det första. Se filmen pronto om du inte har sett den. Råkar du ha en karl eller kompis som förlöjligar och förminskar feminismen av princip och okunskap? Övertala honom/henne att se filmen tillsammans med dig. Och vet du, hen kommer att förändras efter att ha sett den. Om inte, då får du verkligen ifrågasätta hens värderingar.

För det andra. Fundera över ämnen som varför feminismen behövs och hur galen vår värld fortfarande är. WHO har beräknat att det könsstympas 3 000 000 flickor varje år. Tre miljoner. Tre. Fucking. Miljoner. Det gör mig ledsen, arg och äcklad. Många flickor är lika små som Ronja då de genomgår denna horribla misshandel och får leva med följderna och möjliga komplikationer. Hjärtat värker då jag tänker på det.

För det tredje. Det här som jag skriver är ju direkt inga nyheter, men jag anser att detta är någonting som fallit lite i skymundan efter att en viss rikeman till president valdes.

Over and out.

fgm_map(Bild: Wikipedia)

2 thoughts on “Lite feministprat

  1. Har inte sett filmen men läst boken, som var jätte bra och den ända boken jag någonsin varit tvungen att pausa med i mellan för att det varit hemskt att läsa. Ska se filmen! Tack för att du lyfte upp ämnet, är verkligen något som inte får glömmas!

    Liked by 1 person

Kommentera

