Reflektioner en mulen torsdag

Jag är en person som högst troligen hamnar i kategorin ”evig drömmare”. Jag sitter nästan dagligen och fantiserar och söker inspiration till större eller mindre projekt såsom växthus av gamla fönster, väggkollage av svartvita fotografier, roadtrippar, att börja måla igen, testa nya recept, att börja styrketräna ännu mer ofta, osv. Men det händer nästintill aldrig någon förändring. Enda förändringen är att jag blir styv i nacken och får värk i pekfingret.

Jag har funderat vad det kan bero på och tror mig ha en orsak som passar för egen del: Sociala media. Pinterest, Instagram och ja, även bloggar. Vi får in vibbar om att förverkliga sig själv, att skapa, pusha, prestera. Vi blir dagligen mer eller mindre utsatta för vad andra sysslar med och vill göra samma sak eftersom inspirationen smittar av sig via cyberspace. Nu menar jag ju inte att det är en dålig sak, tvärtom. Men låt mig förklara.

Kalla mig lättlurad eller naiv, men då jag ser en snärtig bild på t.ex. Instagram, där någon har åstadkommit någonting kreativt, tänker jag att jag också vill och kan. Sanningen är dock en smula annorlunda eftersom jag inte är lagd med speciellt mycket tålamod då det kommer till t.ex. handarbeten. Jag blir nästintill sadistisk om limmet börjar kladda eller maskorna tappas. Om jag börjar med någonting har det en tendens att lämna halvfärdigt och liggandes. Jag har stickat på samma filt i snart sju år. Det säger en del.

Jag är faktiskt även rätt dålig på det där med inredning och stil. Jag föredrar hellre funktionellt och användarvänligt. Det är därför ni aldrig ser bilder av nätta bordsplaceringar eller dagens outfit. Å andra sidan borde man ju kanske visa upp sitt hem som det är, för att bryta normerna?

 

Kommentera

