Söndagsinlägget

I egenskap av vårdledig morsa, är min kalender förvånansvärt full. Kommunalvalet tar givetvis sin andel, men vi har också varit på vift en hel del. Jag njuter av att det håller på att bli vår och av att det inte är beckmörkt då vi stiger upp. Det ger en den där lilla extra energiboosten man kan tänkas behöva. Jag är inte gjord för mörker.

Ronja håller garanterat på att få tand nummer 7 och 8. Nätterna är väldigt oroliga och jag märker att hon faktiskt vill sova, men att någonting stör henne något otroligt. Panadol har hjälpt föga, så vi har tagit till alla tänkbara metoder. This too shall pass. Dessutom krånglar amningen igen. Varje gång det har strulat, gissar jag att det snart blir ett slut på amningen, men varje gång har det hittills svängt tillbaka. Så få se.

På tal om Ronja är det fart på hela tiden. Hon är energisk som få, pratar mycket och vill göra mer än vad hon kan. Frassen Sven är hennes stora favorit, och hon brister ut i ett ”Sssss” varje gång hon ser honom. Vi har lagt bort mycket kläder som blivit för små. Nu är det mest 80/86 som gäller, lite beroende på. Jag hoppas att Polarn o. Pyrets windfleecehalare ska gå på henne hela våren. Den har varit rekordbra med tanke på den milda vintern i kombination med att hon faktiskt är väldigt varm av sig. Kela-halaren har inte använts många gånger.

Har även hunnit träna en del, vilket gjort gott. Fick en alldeles förskräcklig träningsvärk i både fram- och baklåren samt rumpan efter mitt torsdagspass, som gjort att jag ännu undviker att gå i trappor mer än vad som är nödvändigt. Jag hade knåpat ihop ett eget gymprogram, så jag kände mig verkligen nöjd att det gav en sån effekt! Powerliftingkursen har hjälpt mig mycket.

Det är otroligt vad kroppen ännu är i obalans efter graviditeten och förlossningen. Mina starka punkter är vaderna, axlarna, underarmarna och ryggen. Det som är kvar är mina svaga punkter, dvs. låren (jämfört med vad de var förr), sätesmusklerna, magen (absolut svagast), överarmar, bröstmusklerna samt nacken. Ska snart på fysioterapi för en grundlig kartläggning, så jag får mer kött på benen huruvida jag ska lägga upp träningen och vilka övningar som gynnar mig mest.

Var förresten i kontakt med en PT, som beordrade mig till att inte hålla på med cardio under tiden jag ammar och sover dåligt, eftersom de höjer kortisolet i kroppen och gör att den där mammamagen blir ännu mer seg att få bort. Så det är endast tung styrketräning och lugna vagnlänkar för min del. Precis som jag vill ha det.

Annars då. Skulle kunna babbla om träning hur länge som helst. Men det är dålig uppdatering här som vanligt. Det känns roligt att det ändå finns ett litet envist gäng, som dagligen klickar sig in här och läser. Uppskattas verkligen.

Idag ska vi fira min mycket aktiva mommo som fyller 81 år. Som jag tidigare nämnt, hoppas jag verkligen att jag ska få ärva hennes vitalitet och rörelseglädje då jag själv är i den åldern. Hon är verkligen en förebild.

Kommentera

