Att vara mamma till bebis under 1 år och uppställd i kommunalvalet

Kommunalpolitiken präglar varje dag dessa tider. Jag försöker hålla mig uppdaterad via sociala medier, men det är givetvis svårt att hänga med till hundra procent, eftersom jag helst inte sitter med min skärm då Ronja är vaken. Ibland lyckas jag få till en stund med laptopen i famnen, om hon leker självständigt på golvet, men sådana tillfällen hör nog till ovanligheterna. Vissa dagar tar mer skärmtid än andra, för att hänga med helt enkelt. Det är helt klart den största utmaningen just nu. Men det bör tilläggas att jag tycker det är intressant och givande att få läsa på, debattera och argumentera för sina åsikter.

Jag har också börjat tänka mer aktivt på hur jag liksom är då vi är ute på byn. Det låter ju lite knäppt, men jag vet att folk liksom synar valkandidater. Plötsligt är man inte en doldis längre. Uppmärksamheten är någonting man hamnar att vänja sig vid, men jag måste erkänna att jag inte är hundra procent komfortabel ännu. Jantelagen, ni vet.

Igår kom det första viktiga tillfället jag inte kunde delta i, på grund av att jag i första hand är småbarnsförälder. Familje- och omsorgsminister Juha Rehula besökte vårt flygfält och VIP-rummet var bokat inför en halvtimmes diskussion. Jag skulle så gärna ha velat träffa honom och kanske ställa en fråga eller två. Men Ronjas fader hade program just den kvällen som han hade bokat före vi visste av att ministern skulle komma på besök. Och jag fick ändå ta del av informationen via cyberspace. Det kommer flera tåg.

Finns det flera bloggande småbarnsföräldrar som ställer upp i kommunalvalet? Let me know!

104997252

(Googlad bild)

 

 

One thought on “Att vara mamma till bebis under 1 år och uppställd i kommunalvalet

Kommentera

