Ronja 10 månader

Min lilla, stora fröken har gått och blivit 10 månader. Tänk. Imorgon har vi rådgivning på schemat och följande gång vi skall dit är hon ett år. Det känns väldigt konstigt, att tiden som vissa dagar står helt stilla, ändå har gått med en sån otrolig fart (okej, blahablaha, så predikar ju alla småbarnsföräldrar). Men nu har Ronja alltså existerat längre utanför magen än inuti den. Det känns faktiskt lite surrealistiskt att man överhuvudtaget varit gravid, men ränderna på magen gör ju en påmind. Det känns ännu mer surrealistiskt att kärleken kan växa och växa för var dag, trots att hjärtat nu redan svämmar över. En moders kärlek är någonting jag absolut inte kunde förstå före jag fick barn.

I stora drag tycker jag att vi blivit mycket mer flexibla. Hon klarar sig rätt många timmar utan mig (läs mina bröst). Igår då jag var på valkampanj fick Ronja vara med mina föräldrar eftersom Daniel skulle jobba. Det visade sig att hon totalt var 11 timmar oammad, utan att ens visa tecken på att vilja ha. På ett vis skönt att man inte är oersättlig längre. De som följt min blogg lite längre vet hur problematisk amningen har varit, i kombination med att hon aldrig tagit ersättning i någon form. Men nu till min traditionella Ronja-lista i punktform.

  • Hon äter fem fasta mål om dagen. Gröten går definitivt lättast att mata, annan mat får vi fortsättningsvis trixa lite med. Hon har börjat gilla hemlagad mat mer och mer, vilket gör mig glad. Batat är fortfarande det säkraste kortet.
  • Prövar nu som då ge henne vatten ur ett vanligt glas. Ibland hör man att hon faktiskt dricker, men ibland biter hon bara i kanten. Hon dricker själv ur sin pipmugg.
  • Ger i samband med måltiderna yttepyttesmå bitar som hon får plocka i sig. Det kan vara allt från ägg till fullkornsbröd. Är fortsättningsvis den där livrädda sjukskötarmamman som drömmer mardrömmar att Ronja får luftvägsstopp (hej OCD).
  • Hon pratar jättemycket. ”Tääär” betyder ”vad är det där” och då ska man svara. Hon nöjer sig inte förrän det. Även mamma och pappa har börjat komma tydligare. Vissa ord som ”bejbi” och ”kissi” kan ibland urskiljas då hon pratar på sitt eget språk. Det låter lite som man skulle rabbla orden baklänges. Lite smålustigt.
  • Hon är lättroad och älskar böcker.
  • Hon har blivit allt mer gosig och kan komma och stryka huvudet mot en om man frågar ifall hon vill komma och ”buka”. Älskar då hon gör det. Katten Sven blir dock lite förnärmad då hon försöker stryka huvudet mot honom.
  • Hon leker på ett annat vis än tidigare. Nu stoppar hon in saker i t.ex. burkar och tar sedan ut dem igen. Hon vet även namnet på många av sina leksaker och älskar att hämta dem på beställning.
  • Har ärvt sina föräldrars temperament. Då det inte blir som hon vill blir hon alldeles ursinnig och humöret pendlar från noll till hundra. Till all lycka svänger det lika fort tillbaka igen.
  • Blöjbyten och påklädning är hemskt vissa gånger. Andra gånger går det galant. Man vet aldrig. Vi använder mest byxblöjor av den orsaken.
  • Hon tycker om att vara ute. Vi har varit utomhus mer och mer då hon är vaken. Förr passade jag endast på att vara ute under vagnlänkarna och då sov hon ju.
  • Hon använder storlek 80 och 86 på kläderna, beroende lite på.
  • Till all lycka (tycker morsan) går hon ännu inte utan stöd, utan står mest och håller i sig i möbler och väggar. Hon har dock börjat gå sidosteg efter t.ex. soffan. Har sådan fart på då hon kryper att det bara smäller i golvet då hon smättar ner händerna.
  • Nätterna är lite bättre med ”bara” 2-4 uppvak. Nu vågar jag absolut inte säga någonting mer om det eftersom jag ännu väntar på något sorts bakslag.
  • Hon sover två gånger dagtid. Första luren ute i vagnen från 10-11-tiden och är kring 1,5-2 h. Andra luren kring klockan 17 och då sover hon 45 min – 1,5 h och sover antingen ute eller inne i soffan eller min famn. Vi tar natt kring kl 21 och morgon där kring 7. Nu stämmer förstås inte dessa tider egentligen längre, eftersom allting är en timme längre fram pga. sommartiden…
  • Hon är knappt alls blyg längre, utan ler åt främlingar i t.ex. butiken.
  • Musik är väldigt populärt och ju mer catchy låten är, desto bättre. Vi lyssnar mycket på ”min” musik, dvs. vuxenmusik. Även babblarna via iPaden är en favorit som jag ofta drar nytta av om jag vill duscha. Då placerar jag henne i matstolen bredvid duschskåpet och hon sitter där och diggar så länge jag håller på. Absolut bästa lösningen och nästintill stressfritt.

 

 

2 thoughts on “Ronja 10 månader

Kommentera

