En sockerfri påsk

Jag har tänkt göra det nästintill omöjliga, nämligen att skippa sockret (och även sötningsmedel) över påsken. Jag lever ju ett nästintill sockerfritt liv, men det har varit en hel del extra firande och dylikt den här månaden. 

Varför totalskippa sockret över påsk? Jo, för att jag börjar må så dåligt helt enkelt. Min kropp tål inte godis, bulla och tårtor. Av en ”engångsdos” av socker blir jag onormalt trött, men får väldigt dålig sömnkvalitét, oroliga ben, myrkrypningar i kroppen, huvudvärk, blir irriterad, dålig hy, hjärtklappningar och en konstig olustkänsla i humöret. Alltså alla dessa symtom av en t.ex liten näve godis eller en söt tårtbit. Sist jag åt socker var då vi var på ett dop för ett par veckor sedan och jag mådde verkligen så dåligt efteråt att jag lovade mig själv att hålla nolltolerans så långt det bara är möjligt. 

Jag hamnar att förklara detta varje gång vi är hos t.ex. min mommos, eftersom hon tror att jag tror att jag måste banta och därför håller någon sorts diet, då det är frågan om andra saker. Någon bantning är det verkligen inte frågan om, jag äter inte annars onormalt på något vis. 

Men för att ändå festa till det lite, tänkte jag fixa lite sockerfritt påskgodis som vi alla kan äta (även min syrra som äter enl. Fodmap-modellen pga. magkrångel). Receptet på Bountygodis är alltså en screenshot från sidan Baka Sockerfritt, som är en välbesökt receptsida hos familjen Ågren-Lindfelt. 

2 thoughts on “En sockerfri påsk

  1. Jag har också börja baka och äta mer sockerfritt. Som dig tål jag inte socker, men har märkt de främst med att jag börjar må illa bara. Har visserligen aldrig förr tänkt tanken att något annat sku kunna bero på socker heller.
    Dessutom känns de bara vettigt då man ska håll de sockerfritt för kidden, att man själv också kör på samma bana. Sku ju hoppas att fler i släkten sku ta efter men jag tvivlar. 😀

    Gilla

    • Livet vore nog mycket lättare om man tålde socker OCH hade den där ”kan-äta-vad-som-helst-utan-att-det-syns -kroppstypen”. Märker att äldre generationen har otroligt svårt att förstå och ens respektera då man tackar nej till kakor och bulla, trots att man förklarar att man börjar må dåligt. Att jag till och med drar det där kortet ”Ronja ska ju ändå inte heller sen äta socker”, hjälper föga. Men ju fler vi är som inte äter socker, desto mer accepterat blir det (som värsta folkrörelsen, haha).

      Gilla

Kommentera

