Om mammakroppen

Ni som inte gillar att läsa inlägg om kroppsdelar kan sluta läsa här (trots att jag tycker ni ska ta modet till er och läsa ändå).

Jag läste en artikel på Yle, som handlade om förlossningsskador. Man hade kartlagt hur vanliga de olika typerna av bristningar är och beskrivit vilka typer av problem kvinnor kan ha efter att ha fött barn. Artikeln finns att läsa HÄR.

Det jag reagerade på var de 47 stycken kommentarerna under artikeln, där de flesta beskrivit sina förlossningar och vilka typer av problem de har nu efteråt. Nu ska jag akta mig för att uttala mig för medicinskt, eftersom jag ändå inte är barnmorskeutbildad, men jag ser ändå med ”medicinska glasögon” på den här typen av artiklar.

Och det är verkligen i grevens tid att det skrivs mer artiklar i detta ämne, så att allmänheten får läsa, för att få bort alla tabun kring detta. Jag förstår ändå på ett vis varför man är så försiktig att prata om ämnet. Det är ju så sjuttons avskräckande. Är man lika vetgirig som jag, har man förstås läst sig till allt detta länge på förhand före förlossningen, men det finns även de som hellre inte vill veta. Då kan det bli lite knivigt, eftersom detta ju är verkligheten, om än en tråkig sådan.

Det som gör mig ledsen är att så många kvinnor beskriver att de fortfarande har problem, i vissa fall många år efter förlossningarna. Och det som verkligen grämer mig är det faktum att de på något vis har fått för sig att det ”ska vara” normalt att kissa på sig, ha värk, få problem med att ha avföring, att sexet inte längre är skönt, att man inte kan cykla, inte kan hoppa, osv. Trots att det alltså är länge sedan man fött barn!

Jag känner mig otroligt lyckligt lottad som inte har bestående men från förlossningen, trots att det blev både sugklocka och episiotomi. Även eftervården här i vår kommun har varit toppen, med väldigt låg tröskel att ta kontakt om man funderar på någonting. Jag kan bara föreställa mig hur hopplöst och ledsamt det kan kännas att kämpa med någonting, men inte få den rätta hjälpen, eftersom allt bara är ”normalt” och att det minsann ska kännas i kroppen att man är mamma.

Läste en rikssvensk artikel i ämnet (hittar inte den längre) där en manlig gynekolog lite krasst konstaterade att man nog skulle ha utvecklat hela förlossningsvården bättre ifall det vore män som födde barn. Man kan ju bara spekulera, men tror tyvärr att han har en poäng.

Läs följande stycke noggrant: Du ska inte behöva kissa på dig. Du ska inte hamna och göra ”tumtricket” för att göra nummer två. Du ska inte ha värk i underlivet trots att det gått år sedan förlossningen. Sex ska inte göra ont. Du ska inte ha en bred diastas med dålig hållning och värk i ryggen, trots att du tränat och tränat. Och framför allt: detta ska inte vara tabu!

Visst är kvinnokroppen fantastisk, men trots det ska vi minnas att inte normalisera det som inte är normalt och som innebär lidande! Förr i tiden var det givetvis mer vanligt med både komplikationer före, under och efter en förlossning. Jag diskuterade faktiskt detta igår med min 81-åriga mormor, som på en hand räknade upp hur många barn samt även mammor i hennes släkt, som hade dött i samband med förlossning eller barnsängstiden. Och det är ju inte konstigt egentligen, med tanke på att de flesta var födda hemma i bastun, även min mormor.

 

 

Bildresultat för bristningar i underlivet efter förlossning

 

Med detta inlägg ville jag belysa det här ämnet lite och framförallt picka hål på tabun som existerar. Vi har nämligen RÄTTEN att må bra trots att vi är mammor och fött barn!

 

4 thoughts on “Om mammakroppen

  1. Bra inlägg! 👏
    Angående nån playdate, hör av dig om ni e i jeppistrakten! Vi har ju dessvärre rätt sällan vägarna där förbi och jag kör ju inte, men de sku va kul att ses om vi får chansen! 🙂

    Gilla

    • Tack så mycket 🙂 Jag har tänkt på er och tänkte att vi kanske kunde komma till Jeppis t.ex. i början av juni, efter att vi och ni firat våra ettåringar 🙂 (OMG!)

      Gilla

Kommentera

