Nattskräck?

Varning för gnälligt inlägg. Inlägg av den här typen har dock ett positivt syfte; att kunna gå tillbaka i arkivet och läsa om hur det var, då man har det lite bättre.

Jag är onekligen en typisk förstagångsförälder. Grubblar över det mesta, skrapar mig i huvudet och gör det som alla säger man inte ska; googlar. Nu har vi sovit så förbaskat dåligt ända sen Ronja fyllde ett år, dvs. i 1½ vecka. Inatt vaknade hon uppskattningsvis 10 gånger, varav jag inte ens fick kontakt med henne två gånger, såpass ledsen och hysterisk var hon. Resten av natten sov hon väldigt oroligt, för att vilja ta morgon kring klockan 5, trots att hon ändå inte somnat innan det vanliga 10 på kvällen. Morgonhumöret var det dock inget fel på hos ungen. Hennes föräldrars ska vi inte diskutera. Så har alltså varenda natt mer eller mindre varit sedan hennes ettårskalas.

Jag misstänker att hon har fått det som folk kallar ”nattskräck”, trots att det lär ska vara vanligt först efter att barnet fyllt 1½ år. Det som är typiskt nattskräck är ju det att man inte får kontakt med barnet på något vis, det gråter och skriker hysteriskt i ca 5-15 minuter för att mitt i allt somna om pladask. Lite som mardrömmar, men ett steg värre. Då barnet sedan vaknar ordentligt nästa gång, minns de ingenting av det här anfallet. Själv tycker jag att det är väldigt påfrestande, inte minst mentalt. Du ser att ditt barn är alldeles utom sig av skräck – men du kan inte hjälpa hen på något vis, utan hamnar således att vänta ut det.

En annan farhåga är att hon ska vara sjuk någonstans och att vi missar det. Hon har nämligen fått både Panadol och Burana då hon hade det som jobbigast med tandsprickningen här i mitten av maj och då sov vi väldigt bra för att vara vi.

Min kropp har åter igen hamnat i det där ”jag vet att det är onödigt jag somnar eftersom jag snart ska vakna – fenomenet”, så det innebär att jag ligger vaken trots att kroppen skriker efter sömn. Föräldrar till dåliga sovare vet precis vad detta innebär. Det är så fruktansvärt jobbigt, speciellt om det håller på en längre tid. I höstas och vintras hade vi en faser då jag vakade timtal helt i onödan, trots att Ronja sov tre-fyra timmar i en fart och jag bra skulle ha kunnat sova däremellan. Men icke. Nu hoppas jag att det fort reder upp sig, så att jag inte mister all energi. Det finns nämligen vissa tendenser.

Var går gränsen till för dåliga nätter? Jag ger juni månad på oss ifall det reder upp sig, sen blir det någon form av sömnskola. Men hur kan man veta att hon inte har ont någonstans innan man börjar med sömnskola? Hon har ju en hel del tänder som ska komma, är det rätt mot barnet att har sömnskola ifall det har ont på grund av tandsprickning? Min etik avråder starkt emot det, men jag vet många som antagligen skulle köra på iallafall.

Hälsningar, den trötta och vimsiga mamman. This too shall pass elder naa.

 

 

9 thoughts on “Nattskräck?

  1. Usch, de e SÅ jobbigt! Vera hadd ju helt nyligen å men de börjar gå om! I hennes fall e ja nu rätt övertygad om att de hadd att göra med att hon hadd börja gå… 🤔

    Gilla

  2. Nattskräck hadd äldre sonen jär. Byrja nagang vi 1 år å tå ti ganska läng över 1 1/2 år fyri naar nämnd ordet nattskräck åt me. Kommer ”anfallen” ungifär på sama tid varinda natt? Tå kan e vara nattskräck riktit bra. Jag fick tips åv en barnläkar att byri väck upp a ca 10 minut fyri ja visst att e sku byri. Å he prova ja å he funkka, ti föst väckt ja upp a riktit heilt å hållet för att saan bara väck a så myki så ja så att a byrja roka på se. Ja hold på så i ett halvår säkert om int meir. Tilläggas bör ju att ha sovd int na heil nätre fyri a närma se 3 år men vi sluta ti gallskriik på nätre.

    Gilla

    • Oj va jobbit ni hadd e om e huld på så läng! Ungifär sama tid ere faktiskt mejr elder minder å just gallskrik å gråt, såpass et man sjölvan nästan gråter ti sist. Å så mittiallt somnar on bara om. He er noo mentalt tungt!

      Gilla

  3. Jär e vi rätt så säker på att Cole å har nattskräck. Börja vid ca. 11 månader och kommer med jämna mellanrum, vi märker e speciellt om a har fått myki ny intryck under en dag eller om e har vari na speciellt. Ha somnar som vanligt men vaknas inom 1 h efteråt och är helt hysterisk, går int alls att få kontakt med. Ha har däremot aldrig nattskräck mitt i natten.
    I början försöka vi prat med a och till och med ta upp a, men konstatera fort att he blir myki värr åv he. Så nu har vi lärt oss att hör på gråten ifall he e nattskräck (ha gråter på ett helt annat sätt) och ifall he visar se att he er he, så ligger vi bara brevid och pajar a på ryggen. Int pratar eller försöker ta upp a och mittiallt somnar a om. He e obehagligt som förälder ti int få na kontakt med a, men åv he vi har läst så minns di int ens i efteråt, till skillnad från t.ex. mardrömmar.
    Jobbigt att int få sova, krafter till dej/er! Hoppas ni får na räätsido på sovasi snabbt!

    Gilla

    • Tack för kommentaren! He låter precis som vi oss å, he ha ju händ en deil vi oss diher sista vikona me kalas, rådgivning, vacciner, tandsprickning, osv.. Så he sku vara logiskt! He er tur man e två om allt, kan bara föreställ me hu tungt he sku vara ti var ensamståend i deher situationen… Hu sover ni nu?

      Gilla

  4. Kraaaam Rebecca, du e duktig❤️
    Jag känner igen hedee, Viktor hadd jer i höööstas hedee sama att han galllskrejk å man fick int naasååås kontakt me an… Vi måsta VÄCK UPP han hejlt enkelt å ha an vaken ca. 15 min – 30 min fö ti somn om på nyjt he funka bra fö oss åtminstoni. He hold åpå na vikå men he for no om. Halder me dihär ader som ha kommentera speciellt myki händelser. He e så synd om döm tå di ska vaknas å va lessen, he e sååå fristsamt 😢 Kämp åpåå, ni klarar e no bra ska du sijjj ❤️

    Gilla

  5. Usch, super jobbigt är det där..! Magnus hade i samma ålder, å de pågick flera månader. Då hadd vi både han som skrek varje natt å Nelma som sku nattammas. Vi hitta int nå som hjälp rikti utan vänta ba ut he 😦 Nu för tiden kommer det sällan sällan. Kämpa på, känner så för er!

    Gilla

Kommentera

