Älskar att bo här

Älskar den här tomten mer och mer för var dag. Det ligger någonting lite magiskt över den nu såhär sommartid. Trädgården i sig är mycket vildvuxen, men det är ett koncept jag gillar framför perfekt, ogräsfritt och välansat. Hålls mina tomatplantor i växthuset lagom fuktiga, samt gräsmattan klippt, är vi nöjda.

Tomten är formad som en udde, med ån runtomkring ena halvan. Fågellivet är tydligen mycket rikt här, vilket antagligen beror på närheten till åvattnet. Vi har haft storspovar, skäggdoppingar, alldeles för mycket fiskmåsar, änder, tofsvipor, med mera. Jag kan inte så många fågelarter men har fått Googla en del.

Träden är väldigt gamla, vissa över hundra år. På den första bilden visas gårdens troligtvis äldsta björk, som lär ska vara äldre än själva huset. Det betyder innan 1896. En lummig ek växer längst ut på udden, men annars är det mest björkar hela varvet runt.

På den tredje bilden ser man vårt hus, från andra sidan ån. Som man kan se är vattnet väldigt lågt just nu, vilket gör att man antagligen skulle kunna gå över med ett par högskaftade gummistövlar. Har dock inte testat ännu.

Mitt miniväxthus ser på ett vis alldeles löjligt litet ut i jämförelse med tomtens bastanta storlek, men jag gillar kontrasterna. Från en ytterlighet till det andra liksom. Funderar på att tillverka någon sorts nock till växthuset, med en massa utsågade spiror som går i lite viktoriansk stil, men det är bara en tanke än så länge.

Nu ska jag låta bilderna tala för sig själva.

Kommentera

