Bodypositive – jag?

Inom feministiska kretsar är begreppet ‘bodypositive’ välkänt. Kort och gott: Alla kroppar är bra kroppar, oberoende om man är liten, mittemellan eller stor.

Många offentliga personer som förespråkar bodypositivism (är det ett ord?) är själva större än det som kallas ”normen” och kanske på så vis har lättare att skapa reaktioner samt ge positiva intryck på grund av att de bryter de klassiska mönstren som säger att det är en negativ grej med att vara stor. Det är här min fråga kommer in: Kan jag i egenskap av normalviktig (enl. de klassiska normerna) kunna förespråka bodypositivism eftersom jag prioriterar att ha en stark, frisk, icke-överviktig kropp samt älskar träning och hälsa? Att jag dessutom är utbildad inom hälsobranschen är också lite knivigt. Går det alltså att förespråka detta koncept ändå?

Såhär tänker jag. Jag vill belöna min kropp med att träna. Jag tränar för att tillföra den något, inte för att bestraffa den. Det här tankesättet har mognat ännu mer sedan jag blev gravid och min hälsa började svikta märkbart. Min fysiska hälsa hade varit så självklar innan jag blev gravid, att jag inte tänkt på träning utifrån just den sortens perspektiv tidigare. Nu längtar jag konstant efter att slänga träningsväskan på ryggen och cykla iväg till krafthallen. Det är min tid, bara för mig själv. Jag får lyssna på bra musik ostört, jag får rensa tankarna och jag får bygga muskler som i sin tur leder till att jag orkar mer i vardagen och bidrar till bättre hälsa. Mer än så behövs det inte.

Jag vill inte heller döma en person som valt att inte ägna sig åt motionsformer överhuvudtaget. Det är den personens val, inte någon annans. Träning är bara en sak av många saker man kan välja att spendera x antal timmar i veckan på. Jag beundrar lika mycket någon som håller på med t.ex. konst, hantverk, läser, bakar, fiskar, osv.

Vitsen med hela skiten är ju att du ska vara lycklig i dig själv, det är allt som räknas. Tycker den här bilden är pricken på i:et.

Bildresultat för body positive

Kommentera

