Känslostormar och livskraft

Det har gått 13 dagar sen jag fick beskedet om att det var malignt melanom i födelsemärket som tagits bort. På tisdag väntar den andra etappen på resan; borttagning av mer hud kring stället där födelsemärket suttit. Detta sker dagkirurgiskt och troligtvis i lokalbedövning. Allt skickas till patolog för analys, därefter blir vi klokare om skiten spridit sig eller inte. Hoppas även att låret inte blir alldeles för ”snävt” efteråt. Tacksam över att ingreppet sker redan nu.

Jag har hamnat att konfrontera mig själv och mina djupaste rädslor. Jag har gråtit. Jag har varit arg och slängt saker då jag varit ensam. Jag har även gråtit glädjetårar över att jag får vara Ronjas mamma. Att jag har så fina människor i min omgivning som verkligen bryr sig. Jag har känt en viss lättnad över att detta händer just nu och inte hade hänt under den annars kaotiska spädbarnstiden. Jag har fått svindyr solkräm med spf 50 till födelsedagsgåva av Daniel. Jag har styrketränat likadant som förr och känt mig starkare och friskare än någonsin. Jag har ätit bra och näringsrik mat, men även unnat mig lite annat däremellan.

Detta må låta som världens kliché, men dessa 13 dagar har lärt mig mer om livet än jag kunnat ana. Och det är antagligen bara början på en lång mental pärs, vare sig om jag blir friskförklarad inom en snar framtid, eller inte. Kanske även detta var en ordentlig väckarklocka som gjorde att jag nu kan leva lite mer i nuet, njuta ordentligt av tillfällena som ges, samt vara riktigt ärlig mot mig själv. 

Som en riktig motvikt till vardagen fick jag och Daniel äran att vara bröllopsgäster då en av mina mycket goda vänner gifte sig. Bröllopet var en riktig tiopoängare och kunde verkligen inte kunnat komma mer lägligt än såhär. Festen hölls vid Torgare prästgård, ett längre stenkast från oss. För att lätta upp stämningen lite ska jag bjuda er på några bilder.



Kommentera

