Mammor får inte bli sjuka

För att dra en lång historia kort så kan jag berätta för er att jag hamnade in till samjouren, natten till igår. Hade haft grymma magplågor hela dagen som bara fortsatte, trots medicinering med allt jag hade där hemma. Följande morgon skulle jag även ha behövt infinna mig vid dagkirurgin för att ta bort mer hud kring melanomärret, vilket gjorde att vi slog två flugor i en smäll och alltså både fixade det ingreppet, samt redde ut varför mina levervärden var skyhöga samt om det faktiskt var gallan som var roten till det onda. Inatt har jag sovit som en stock här på avdelning 10 (tack vare  starka mediciner) och väntar på en eventuell hemfärd, bara alla labsvar kommer.

Rubriken då? Tänkte jag skulle ringa FPA och höra om det finns något system för liknande situationer, eftersom Daniel förstås har varit hemma med Ronja sålänge jag varit borta och troligtvis hamnar att vara det ett tag till. Men nej, det finns absolut ingenting vi har rätt till, såvida jag inte är sjuk längre än en månad. Då är det min vårddagpenning han har rätt till och mina inkomster blir alltså 0€ för den tiden. Familjens totala inkomster blir lite på 300€ den månaden. Då man är sjuk och ska betala sjukhusräkningar och mediciner, vilket man ju inte annars gör.

Jag tycker annars vi har det jäkligt bra ställt i det här landet med allt möjligt, men här har vi minsann ett hål i systemet! Men är man övermänsklig i egenskap av hemmamamma så är man.

4 thoughts on “Mammor får inte bli sjuka

  1. Hej!
    Jag har inte läst din blogg på länge och hjälp vad mycket du varit med om under den tiden! Skönt att läsa att du nu är frisk och att svampincidenten fick ett lyckligt slut! ❤
    När min gallblåsa opererades bort under mamma ledigheten så fick jag 2 veckor sjukledighet och sedan kunde rådgivning skriva ett intyg åt pappans arbetsgivare att pappan måste sköta barnet. Minns inte riktigt hur det var formulerat men min mans arbetsgivare godkände det. Kanske värt att kolla upp för er del också?

    Gilla

    • Hej! Min man hade sparat två veckor semester för att kunna ta ut just nu. I annat fall skulle han ha varit helt utan lön hemma… Fick din man alltså betald lön då han var hemma? Försökte reda ut alternativen med Kela, men man har inte rätt till någonting pengamässigt, även om man skulle gå på förlust av att föräldern som jobbar just då måste vara hemma. Ett otroligt stort och allvarligt fel i systemet, jag brukar tänka på de som blir kroniskt sjuka eller får någonting allvarligt under tiden de är på mammaledigt/vårdledigt 😦

      Gilla

      • Jodå, eftersom han hade intyg på att han måste vara hemma och sköta barnet så bärande nog arbetsgivaren lön för den tiden. Men jag kan tänka mig att det är helt upp till arbetsgivaren hur den ställer sig till sådana här situationer.

        Liked by 1 person

      • Vilken tur att det löste sig på så sätt! Har tagit på allt en gång till iom. att jag har haft mannen hemma igen pga. galloperationen och det stämmer att det är frivilligt från arbetsgivarens sida att betala ut lön :/ i vårt fall löste det sig eftersom han tog ut sin semester.

        Gilla

Kommentera

